Skarpare bilder?
Hej!
Jag har ett ganska stort problem. Jag fotar med stativ, och fortfarande blir inte mina bilder riktigt skarpa!
Undrar om någon kan ge mig lite redigeringstips på hur jag kan förbättra skärpan :)
Anävnder Adobe Photoshop CS 3 & 5.
Tack på förhand! /Jennifer
Osäker på om jag fick inlägget i rätt kategori..
Varför inte prova något av skärpefiltren i Photoshop. Oskarp mask tex.
Ohh. Tack :D Prövade precis med en bild och det funkar rätt bra :D
Ett ex. på lite mer ingående anv av oskarp mask:
How To Sharpen An Image In Photoshop - Advanced Photoshop Sharpening Techniques
---------
Annat sätt att skärpa till fotot.
Via: Bild - Läge - Lab-färg
Snabbredigering i LAB (video):
http://onmedia.se/index.php/Photoshop-Tips-och-Trix/snabbredigering-i-lab.html
Skillnaden (se bild)
Kräver dock: QuickTime - som finns att ladda hem från Apple:
http://www.apple.com/quicktime/download/
/L
Tackar tackar :D
;-)
Att skärpa med hjälp av högpass är också ett bra sätt.
Brukar också använda High Pass.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Vad är High pass? Och högpass (Samma sak?)
#8 Det är samma sak.
Filter > other > high pass ligger den under.
Man kan duplicera det önskade lagret och lägga high pass på det översta. Ändra sedan blandningsläge till linear light/overlay och dra ner opaciteten.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Okej :) Ska ta och pröva det lite senare ^_^
Men det borde ju vara möjligt att få bilderna skarpa ändå? Vad har du för kamera och objektiv? Blir det alltid lite oskarpt eller bara vid vissa tillfällen?
Fotar du på manuell fokus eller autofokus?
Jag fotar alltid på frihand och får knivskarpa bilder för det mesta.
Har Nikon D3000, objektivet är 18-55mm (Det som följde med). Brukar nu mera fota med manuell fokus..
Och det brukar bli lite suddigt, men inte alltid .. Men nu vet jag hur jag ska redigera dom i photoshop. (Samtidigt redigerar jag ju ändå ltie med färger osv.)
Låter som de e dags för glasögon?! 
/L
Hahaha :D Har faktiskt glasögon 8-D Men det spelar inte så stor roll om dom blir lite småduddiga, det tar ju bara någon minut att fixa till det i photoshop :)
Ja livet vore bra mycket suddigare utan Ps. :-/
/L
Men en PS-skärpt bild blir aldrig lika skarp som en bild som är skarp från början.
Om du fotar manuell fokus - testa att köra på autofokus ett par gånger för att se om det blir skillnad. Har någon fifflat med linskorrigeringen på kameran? Man kan ju ställa in så att man kompenserar för sitt synfel om man har glasögon men inte kan använda dem när man fotar.
Det är bara jag som fotar med kameran, så ingen annan har ställt in något. Fotar oftast med manuell fokus, men även med auto.
Vart hittar man inställningen för linskorrigering då :) `?
#16 oavsett om man har en skarp bild från början så förlorar den i skärpa om den minskas ned - vilket man oftast gör - och då behöver man ändå skärpa upp den.
#17, tror inte det finns en sån på min nikon :O
Här kan du läsa om skärpa & hur man calibrerar:
LensAlign® Focus Calibration System
http://www.lensalign.com/index.html
LensAlign® Focus Calibration System**
Video Tutorials**
http://videos.lensalign.com/LensAlign/LensAlign-Video-User-Guide/6830310_fnpyr
…lättbegripliga & instruktiva filmer om calibrering 
/L

#21 Hej! Är det något som du har använt?, Jag är lite intresserad av den då jag skulle vilja krova att kalibrera mina fasta objektiv, jag har en bekant som skickade i väg sin lins + hus för kalibrering och det blev "skrämmande" bra, men det verkar ju inte så svårt att göra själv om man har en kamera som har menyer för justering.
/Uffe
#20 tro mig det finns linskorrigering på de flesta systemkameror inte minst på min Nikon D5000, sitter vid sidan på sökaren och det är bara att ta nagel och putta uppåt så den flyttar sig o kolla i sökaren igen o se om det blir någon bättre skillnad :]
hittade en bild på en sonykamera, där sitter linskorrigeringen på samma ställe som på en Nikon. :)
#23 Fast linskorrigering är väl inte det rätta ordet i dethär sammanhanget?
Jag antar att du syftar på att man ställer in sökarbildens skärpa efter sin egen syn (dioptriinställning)?
#24 ah visste inte vad jag skulle säga och eftersom jag såg en annan använda det ordet för det så körde jag också på det, men jag menar ju det att man ställe in efter sitt synfel, det gör min kompis för hon har glasögon :) haha linskorrigering är nog något helt annat när jag tänker efter, ber om ursäkt.