ritbord
Sitter mycket med CS och har kollaat om jag ska skaffa ett ritbord med penna… Min fråga är om någon vet något om dessa saker och vad man ska skaffa sig?? håller även på att lär mig inom illustrator cs2 oxå…

Jag köpte ett ritbord i januari men det har ännu inte blivit av att jag provat det, min son däremot använder det jättemycket och målar fina konstverk i ps med den, han tycker den är jättebra :)
De som redigerar på proffsnivå använder sig mycket av ritbord har jag förstått även de som sysslar med digital art.
Med ett ritbord kan man jobba mer i detalj med bilden och det rekommenderas varmt av de flesta användarna.
Jag är dock inte rätt person för att ge tips och råd, vi får se när sajten lanseras om det är någon som kan ge lite mer ingående beskrivning.
Det skulle vara skoj och testa ett ritbord och se hur det känns just i PS. För där är verkligen en vanlig mus värdelös tycker jag.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag hade ett till Macintosh på en tidigare arbetsplats. Det är kanonbra! Hemma hade jag ibland behövt det, men sambon förstod fel och kom hem med en ergonomisk pennmus. Nåja, jag har inte varit i behov av någon på ett bra tag men nu när ni tog upp detta så blev jag ju sugen igen :)
Jag klarar mig inte utan ritbord, men det krävs lite tillvänjning. Jag hade tidigare ett äldre Wacom som la av efter 6-7 års trogen tjänst och nu bytte jag det mot ett Intuos 3. Kan diskuteras om Intuos är värt merkostnaden tycker jag, men jag har å andra sidan inte vant mig vid alla finesser än. Definitvt en bättre penna, men också svårare att ställa in. Jag har t.ex. just nu ngt trassel med att PS inte vill at jag ritar med hård spets oavsett vad jag väljer för pensel, så… Jag kan konstatera att jag hade klarat mig bra med ett Graphire, men min chef tyckte att ett Intuos verkade bättre så det var därför det blev så - jag var inte svårövertalad…