Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: önskemål-om-artiklar-och-tips
Läst 1292 ggr
Niklas
0

Byta färg på bakgrund

Är det någon som kan förklara hur jag enklast byter färg på en bakgrund? Säg att jag har ett studiofoto med grå-vit bakgrund och vill göra den rosa. Jag vill att skuggorna ska vara kvar men färgas om så att de passar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Flyttad till "Önskemål om artiklar och tips"

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

miksor
0

Testa bild/justeringar/"nyans/mättnad" och klicka i rutan färga

CrisDesign
0

Du kan ändra det på många sätt.. ett enkelt sätt är att ändra färgerna i färgisntällningarna eller curves och sen maska.. mins inte vad det heter exakt.. kan återkomma

CrisDesign
0

miksor - han före=) jag har det engelska men det va det jag va ute efter

IngelaS
0

Om jag har ett motiv på bilden tex en modell och vill ändra färgen på bakgrunden så gör jag såhär:

Markera/färgområde använder pipetten för att markera det område som ska ändras (det ska bli vitt, modellen svart) sen drar jag i reglaget överstrålning och justerar så gott det går - klickar ok.

Byter sedan till snabbmaskläge och justerar min markering, sen filter/gaussisk oskärpa 0,3

tillbaka till standardläge, ser till att modellen är markerad och trycker CTRL+J då får jag modellen i eget lager.

Ställer mig sedan i bakgrundslagret och väljer lager/nytt fyllningslager/enfärgad

Jag får då färgningen i ett eget lager som jag kan justera som jag vill med både färg, opacitet och blandningslager. Blandningslager ställer jag oftast på färg.

Lagret med färg ska alltså vara mellan bakgrundslagret och modellen.

Jag använder också vektormask för att justera ibland och även övertoning.

Hmmm blev visst lite långt och avancerat detta…kanske bättre att göra en artikel?

tobias.flood
0

Ja tack Ingela, det vore trevligt!