Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettwip-work-in-progress
Läst 2440 ggr
[Koppsal]
0

rita / färglägga i datorn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.. Det är något jag vill lära mig 

Jag har rittat någon form av drake på papper som jag har skannat in.  Vad jag nu ska göra tycker jag är riktigt svårt.. lägga färg samt skugga.  (jag slår vad om att jag får en ritplatta på min födelsedag om en vecka.. så skanning kommer inte behövas senare..)

För att kunna träna på det här måste jag så klart lära mig vilka färger som 'hör ihop' eller passa rmed varandra.

Om någon som är bra med det där kan hjälpa mig att frå fram några olika nyanser av en färg och säga ungefär vart de ska vara. alltså tillexempel _: den här färgen är kommer vara på de mörkaste ställena och den är lite ljusare kan du sätta på såna här ställen .. svårt att förklara. men det osm jag behöver mest är att få färgerna att passa ihop.. och att typ få dem att smälta ihop sen.

Här är då draken som jag lagt på en grundfärg på.. jag vill att den ska vara blå, inte ljus blå.. utan medel till mörk. hur ska jag få den att fortfarande se medel-mörk ut när jag blandat in alla färgerna och så?

Förstår ni? hehe
jag vet att draken inte heller e så proffsig. :)

[Koppsal]
0

Jag har försökt hitta färger som ni ser på bilden.. men det funka rinte. jag kan inte det där. hehe.

och ja.. proportionerna är lite konstiga men jag lär mig..

Zabbio
0

Ta en riktigrt mörk blå, kanske mot en lila nyans till och med, att skugga med. Men ha ett lågt flöde (eller opacitet),  bara några %, så kommer det att smälta ihop. Gör sen likadant med en riktigt ljus färg,  kanske en ljus blå med lite inslag av grönt.

Genom att lägga bara den lilla extra nyansen i ljusdagrarna och skuggorna får du mer djup.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pellepiano
0

Det är enkelt att hitta färgerna i bilden om du använder pipetten. Klicka med den på den färg du vill ha ( i din bild ). Sen är den redo att användas.

Om du vill ha förslag på komplementfärger eller färgscheman så finns det inbyggt i senare versioner av Photoshop och heter Kuler. Det finns på nätet också …  www.kuler.com ( såg just att sidan är under rekonstruktion ), men det finns andra som  COLORLOVERS tex

[Koppsal]
0

#2 tack så mycket, ska pröva lite senare. :)

#3 tackar så mycket! :)