Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 7341 ggr
whoami
1

Infoga en bild i pratbubbla/tankebubbla?

Tjosan!

Jag håller på med en bild föreställande mig själv (bakgrundslager), där jag tänkte lägga in en tankebubbla (form 1), och i bubblan vill jag infoga en bild på mig och min flickvän (lager 1).

Hur gör jag detta enklast? Finns det någor bra sätt att göra detta utan att behöva sudda ut kanterna på lager 1 så det passar "ovanpå" form 1? Det tar som bekant lite tid att få det perfekt…

Stort tacksam för snabbt svar.

Zakaraa
0

Kopiera bilden du vill ha in i din bubbla
Gå till lagret med bubblan och markera formen (ctrl klicka på lagret)
Sedan högerklickar du på bubblan i dokumentet och 'klistra in i' (inte 'klistra in') då hamnar bilden i bubblan

Hoppas du förstår min beskrivning ^^'

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
0

Oj missade att fråga vilket program du använder?
Min beskrivning är till Photoshop

Andina
0

Så här brukar jag göra - kanske inte det smartaste (är ju inte så kunnig inom området) (Photoshop 7.0):

• Lägg bilden du vill ha i din pratbubbla ovanför "pratbubble-lagret".
  • Gå till lagret med pratbubblan, markera formen enl #1 eller med hjälp av Trollstaven t ex.
  • Låt markeringen ligga kvar och gå till lagret där du har din bild som du vill lägga in i pratbubblan.
  • Under "Lager" i menyraden välj "Lägg till lagermask". Och sedan "Visa markering". Nu syns endast den del av bilden som placerats innanför markeringen.

På det här sättet behöver du inte 'stycka sönder' bilden, den finns kvar hel och hållen. Men bara det du valt ut är synligt.

• Behöver du flytta på den mask'ade bilden men fortfarande endast visa den del som ligger inom ramen för pratbubblan, så markera det lagret (i "lagerfönstret" - vet inte korrekta namnet på detta fönster) och klicka på "länkkedjan" mellan ikonen för bilden och ikonen för masken så att 'kedjan' försvinner.
  • Klicka sedan på ikonen för bilden och sedan på själva bilden i photoshop - nu kan du flytta på bilden men själva mask'ramen ligger fast kvar på samma ställe.
    (Tar du inte bort "länk-kedjan" så följer även maskeringsgränsen med när du flyttar på bilden åt något håll.)

Jag vet inte om detta gick att förstå alls… (?)  Och framför allt så vet jag inte om det är det smartaste sättet, som sagt…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

whoami
0

Ledsen att jag har tagit lång tid på mig att svara, har haft problem med datorn…men ett jättestort tack till Er bägge för snabba och bra tips!

zakaraa; jag fann ditt tips mycket användbart, och för övrigt så använder jag just Photoshop (CS5) :)

Andina; dessvärre fick jag inte riktigt rätsida på ditt tillvägagångssätt, men jag ska klura vidare med det när tillfälle ges, kan inte skada att kunna flera olika lösningar :)

Men som sagt, stort tack för bra lösningar till mitt problem!

Zakaraa
0

Va bra att du fick det att fungera ^^