Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1694 ggr
riiffen
0

Hjälp med att animera!

Jag vet inte om det hör hemma på denna sidan men jag hoppas det. Kanske är fel kategori också, jag vet inte. :P

Men jag har alltid kunnat animera i photoshop (elements4) innan, men nu när jag klickar på spara, GIF, klickar i "lager som bildrutor" så står det:

Bilden är större än vad "spara för webben" kan klara, du kan råka ut för minnesfel eller långsammare prestanda. vill du verkligen fortsätta?

(Jag har inte klickat på "spara för webben utan bara "spara som…") och då klickar jag OK, sen när jag kommer till en sida där man kan ställa in hur fort animeringen ska gå osv, så klickar jag i rutan "animera" och då står det:

Dokumentet kan inte animeras för det är för stort, om du villspara bilden som GIF-animering så minska bildstorleken eller antal lager.

Hur ska jag göra? det blir såhär även när jag bara har två lager. Jag vet inte riktigt hur man minskar på bilderna (är fortfarande rätt så nybörjare;)) så jag uppskattar om någon kan säga hur man gör eller på något sätt hur man löser problemet.:P

medarbetare på allergier.ifokus .

Rozza
0

Jag vågar mig på en lite förklaring även om jag inte har använt elements men är god photoshop användare. Har aldrig varit med om att detta har hänt men tror jag vet svaret i alla fall.

Att den är för stor är nog för att fil-formatet .gif inte klarar den animering du gjort. Att man kan om den sparas och ge minnesfel menas nog med att den kan frysa fast i en rörelse, långsammare prestanda har med kvalitén att göra att kvalitén i detta fall blir sämre.

Det finns två sett att lösa det på ett är att välja ett anat program för att animera för att hålla samma kvalité och upplösning(storlek) exempelvis flash. Du har säkert hörtalas om flash animeringar, flash-spel etc. Krävs dock lite mer kunskap och kräver lite mer när du tänkt publicera den på webben men finns betydligt fler alternativ till fil-format än vad photoshop kan erbjuda i animerings väg.

Två är att som du är inne på lite men inte förstår att minska storleken på bilden eller försämra kvalitén en aning. Antalet färger som finns i animeringen kan också ha stor betydelse både antalet färger och kvalité kan ställas in direkt från "spara för webb". För att minska storleken kan man ett använda beskärnings verktyget och ta bort en del från bilden eller två gå in under Bild och välja bild storlek och ändra brädd och höjd på bilden. Du kan också för att få ner bildens storlek(minnes storlek) med att ta bort bild rutor alltså med det menar jag rutorna du använt när du animerat att kanske ta bort någon eller göra om något så att det inte blir för tok många bildrutor. Det gäller att prova sig fram och sen hittar man en lösning.

Oj vilket inlägg detta blev men hoppas du förstår något av vad jag menar. och ta detta med en nypa salt eftersom att jag inte är helt hundra vad det gäller elements.

riiffen
0

Tack så jättemycket för svaret, jag ska läsa noggrannare och prova imorgon! Skrattande

medarbetare på allergier.ifokus .