Matte painting
oj oj oj ,, det ser så grymt häftigt ut. Denna teknik används också i filmer. och jag vill så gärna lära mig att måla så där coolt.
Men lilla jag som inte äns kan få en liten knapp att se realistisk ut kan inte måla sådana där snygga bilder. Det finns inte ens bra nybörjar tutorials :(
jag vill ju veta steg för steg för steg för steg hur man gör. EXAKT vilka färger man ska ha osv.
Jag som inte kan någonting om hur färger hänger ihop. ser jag en blå hink så är den blå. även i skuggan. jag kan inte ta fram andra färger från ett objekt. :(
lite synd faktiskt..
Denna länk så är det en bild på hur en person har gjort sin matte painting. helt otroligt. jag förstår verkligen itne hur man kan få det att se så verkligt ut.
men coolt är det! :D

Det handlar ju om att kunna måla, inte alla som kan, det är få förunnat. Jag önskar jag hade talang för det, det är så häftigt ).
Matte painting är ju inte en speciell målningsstil utan har fått sitt namn från att man målade motiv på glasskivor ( matteskiva ) som man satte framför filmkamerorna för att kunna blanda verklighet med måleri.
HÄR kand sse några exempel från sagan om ringen.
Här är fler duktiga MattePaintare från Deviantart
#3 jaa precis. Men man kan ju alltid öva,, fast det blir väl lääänge antar jag. och sen måste man ju veta hur man gör också..
#2 jaa !
#4 woow tack så mycket. ska kolla lite sen :D
Många är kallade - få äro utvalda.
/L
#6 det är nåt i det du säger…
sitter faktiskt och matte paintar nu^^
Det används främst till film och serier, men även reklam.
Ofta blandar man riktiga foton med måleri, men man kan också göra antingen eller.
Det finns ingen som kan säga exakt vilka färger man ska använda, det används så många olika färger och nyanser så det får man prova sig fram med. Beror ju helt på vad du vill måla och få fram. Men finns en del tutorials på youtube tex.
finns även böcker att köpa.
#8 gud vad coolt. kan du inte visa lite av dina bilder? :D
#9 jo det kan jag göra så fort jag får lite tid över och det är klart :)
håller på med en som jag tänkte bli färdig med idag helst.
lägger upp när den o nån till när jag är färdig! :)
#10 aah super! :D
#11 hinner inte bli klar idag, får skjuta upp på det!^^
har haft massa o göra.
#12 no worries :)