Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 2396 ggr
Cindy-
0

Ett par bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här modellen är en stockbild från Deviantart.

Jag kan inte länka till stockmodellen eftersom sidan inte fungerar just nu. Jag lägger istället in originalet nedan.

Övriga stockbilder jag använt är köpta på Dreamstime

Bakgrund

Stubbe hon sitter på

Via länken nedan kan ni se en annan bild jag gjort. Det är även en bra video till bilden.

One wish away

Stockbilder från Dreamstime

Cindy-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
mollysdotter
0

Hej Cindy! Jag blir alltid lika imponerad av det du åstadkommer! Helt otroligt! Jag antar att du börjar med att frilägga modellen. Vad använder du för markeringsverktyg för detta. Jag har förmodligen frågat efter tutorials från dig förut. Det skulle vara jättekul om du kunde göra en på detta men jag förstår att det är tidskrävande och tyvärr är ju tid en bristvara i våra dagarGlad. Oavsett hur du gör med detta så kommer jag att fortsätta att fängslas av dina bilder och fortsätta att beundra folk som kan använda Photoshop på det sätt som du gör!

Molly

Cindy-
0

Tack så jättemycket för din kommentar.

Jag jobbar nog inte så systematiskt som man bör göra när jag gör mina bilder.

Jag antar att de flesta först frilägger modellen. Det är väl det bästa förmodligen.

Men när jag startar en bild så börjar jag alltid med att välja ett Nytt tomt lager. Ca 40 x 50 cm om bilden på modellen tillåter det. Man får alltid ta hänsyn till hur stor modellstockbilden är eftersom det blir inte bra att förstora den bilden. Däremot kan man minska ner den om det behövs.

När jag har mitt tomma lager så drar jag dit modellen. Jag skapar en lagermask på modellagret och maskar bort grovt runt henne så att det blir någon cm kvar runt om.

Sen börjar jag testa mig fram vad jag ska ha för bakgrund. Ofta blir det fler olika bakgrunder som jag bygger ihop.

Det här kan ta lite tid innan jag hittar den bakgrund och omgivning som känns perfekt. Hittar jag inget som känns bra så struntar jag i att göra bilden.

När jag hittat den bakgrund jag vill ha så börjar jag maska ut modellen noggrant. Oftast i 200-300 % förstoring. Jag maskar alltså ut modellen för hand.

Då får jag det perfekt som jag vill ha det. För säkerhets skull inverterar jag lagermasken och kollar så jag har en perfekt friläggning, annars får jag "städa" lite i lagermasken. Allt runt modellen ska vara svart. Då vet jag att jag inte missat något.

Sen börjar jag ändra färger/toner, så att bakgrund och modell har samma ton för att modellen ska smälta in i omgivningen. Det behöver inte betyda att det är den slutliga färgen. Men jag måste börja någonstans.

Jag hinner ändra 1000 gånger innan bilden är färdig.

Jag använder airbrush och målar lite på huden. Ofta är stockbilderna som jag använder fotade av amatörer och/eller så är dom dåliga ändå. Kanske har dom fula skuggor osv. Då fungerar det bra att måla.

När det är gjort så målar jag håret.

Sen fibblar jag fram och tillbaka med kontrast och färger.

Vissa delar ska ha oskärpa osv osv

Skuggor får man inte heller glömma

Jag kan hålla på länge med det om det inte "sitter" på en gång.

Min lagerpalett blir ganska lång innan jag är färdig så därför försöker jag vara duktig med att skilja på bakgrund och modell och vissa detaljer genom att använda mapparna. Då hittar jag lättare tillbaka när jag ska gå in och ändra eller lägga till något.

Jag vet inte om du blev klokare av detta. Men jag kan naturligtvis göra en tutorial som visar hur jag gjorde denna bilden.

Just nu är jag mitt uppe i en flytt. Så jag har inte tid att sitta så mycket. Men Jag ska försöka göra en här så småningom.

Zakaraa
0

Cindy, du har ingen PDF tutorial om hur du gör detta?
Du skrev ju i inlägget ovan, men jag tänkte om du kanske har en tutorial om just det med bilder osv så man även Ser hur du gör? :)

Dina bilder är för övrigt helt fantastiska!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cindy-
0

Jag har ingen hel tutorial i hur jag skapar en bild från början till slut.

Det skulle bli en väldigt lång tutorial :)

Men om det är något speciellt som du vill se eller undrar över så är du välkommen att komma med frågor. Så kan jag försöka göra en tutorial på det du undrar över.

Zakaraa
0

#5 En tutorial om friläggning är något som jag jättegärna skulle vilja ha från dig :)
Jag är jättedålig på det och är inte så jätteinne på photoshop när det gäller bildredigering så jag vet inte alls vilka verktyg osv jag ska använda för att få ett bra resultat i min friläggning

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning