Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1697 ggr
neonrosa
2007-03-26 22:17
0

Ram runt bild

HUr skapar man, i photoshop, en ram runt sin bild? (Som då är jämn runt alla kanter) Jag vill gärna ha skugga "runt om" ramen sedan… Hur gör jag?

IngelaS
2007-03-26 22:20
0

Jättekul att du hittade vår sajt, du får gärna bli medlem hos oss också Glad

det finns en artikel angående ram i photoshop, titta där om det är vad du söker.

Mvh Ingela

soxer
2007-03-27 22:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns många vägar till allting, detta kan vara en.

Den bifogade bilden visar ungefär hur det kommer att se ut om du gör som det står nedan.

(Jag har engelska versionen av Photoshop, så jag är lite osäker på översättningen av menyerna, men jag ska göra så gott jag kan. Vissa saker vet jag inte, då skriver jag på engelska. Någon kanske kan hjälpa till att översätta?) 

Börja med att göra en dublett av din bild. Det gör du genom [Bild] -> [Duplicera?][Duplicate på engelska]. Nu har du ett nytt lager av samma bild.

Klicka sedan på [Bild] -> [Arbetsyta][Canvas size] eller Alt+Ctrl+C

Där kan du testa dig fram lite hur mycket du vill fylla ut, men börja med t.ex 50 i båda fälten. Se till att kryssrutan undertill (som heter "Relative" på engelsk)a är ikryssad och att du har "Pixlar" i fälten och inte t.ex "cm" eller något annat, då kan bilden bli gigantisk. Klicka sedan på fliken längst ner och välj "Vit". Klicka sedan på [OK].

Nu har du alltså gjort själva bilden större utan att förminska ditt foto, du skall nu se en vit ram runt din bild.

Dubbeklicka nu på den översta lilla miniatyrbilden bland lagrena eller [Lager] -> [Lagerstil] {Layer style} {Blending options}. Där i går du längst ner till fliken "Stroke" och ändrar färgen till svart, eller om du vill ha en annan färg på ramen går det ju alldeles utmärkt att ändra den till det. Sedan ändrar du storleken till en storlek du tycker passar bra som ram. Du kan där "fuska" lite om du vill ha en fyrkantig ram, då klickar du på "Innanför" i fliken "Posision", nackdelen med detta är ju att ramen kommer innanför bilden och blir således mindre. Kolla så du har kryssrutan "Förkandsgranska" ikryssad så du ser direkt vad du håller på med.

När du kommit fram till en ram du tycker passar dig går du näst länst upp och klickar på "? skugga" "Drop shadow" på engelska i alla fall. Där ändrar du avstånd, vinkel storlek o.s.v tills du får fram en skugga som passar dig.

Nu är du klar med bilden.

Ett litet tips är att spera bilder man gör i Photoshop för webben. För att göra det går man in i [Arkiv] -> [Spara för webben]. Fördelen med detta är att man lättare kan göra bilden mindre (inte ytan, utan vikten) genom att minska ner lite på kvalitén och att Photoshop formaterar t.ex mellanslag i filnamnet till "_" så att det funkar bäst för webben. Man kan få ner filstorleken väldigt mycket genom att bara dra ner på kvalitén lite grann, det kommer inte att synas, men det är märkbart när man t.ex lägger upp bilder på ett forum eller annan websida.

Har du några frågor om detta eller annat är det bara att fråga.

Hoppas detta var vad du var ute efter. Lycka till :)