Ogämnhet och flammighet
Jag kan sitta i timmar och bränna ut, gämna ut o clona, med healingbrush osv och ibland colorange. Men fattar inte hur proffsen gör med tex en sådan panna eller jätteflammiga ben, med ytliga blodådror.
Problemet är inte finnar eller så, utan att det blir ogämnhet i färgen. Jag softar mycket försiktigt med USM.
Tips mottages tacksamt.
Jag tycker mitt resultat i den bifogade bilden ser amatörmässigt ut.
Det ser jättebra ut i fullstor storlek men när jag förminskar ser det crap ut.

Jag tycker det ser jättebra ut! 
En sak som är viktig när man jobbar med hud är att man gör allt i rätt ordning.
Rensar huden gör man först, sen vet jag inte hur alla andra gör men jag märkte att om jag lade på softningen för tidigt så blev huden flammig så nuförtiden softar jag som näst sista steg, dvs före skärpningen av bilden.
Därefter målar jag alltid tillbaka huden framför allt i porträtt eftersom jag vill ha den mjuk.
Prova får du se..
Mvh Ingela
Jag är petig juh ;)
tyckte också de va väldigt snyggt, många gör att det ser för smoothat ut, snygg övergång till hårfästet :) Men en panna är lätte som sagt än lår å grejer förstår vad du menar :P Och som sagt man "rensar" först å smoothar sen :) Jag använder neat image i ett steg iaf :)

Verigo: "Jag kan sitta i timmar och bränna ut, gämna ut o clona, med healingbrush osv och ibland colorange. Men fattar inte hur proffsen gör …."
Välkommen till klubben ! …
Du har fixat det där riktigt bra och kommer säkert att komma på knep för att förenkla processen med tiden. "Proffsen" använder den metod som lämpar sig bäst för den tid dom har på sig innan deadline - och - hur mycket kunden betalar …
Som Ingela säger: "Därefter målar jag alltid tillbaka huden …" innebär som jag förstår att du använder en "Retouchers Mask" för att delvis lägga tillbaka den korrigerade hudstrukturen ? Kanske skulle vara läge för en liten tutorial om detta i framtiden .. ? .. 
Ha de´!

Japp, det kommer vartefter men har lite svårt att få tiden att räcka till, det är därför jag gärna ser att andra också skriver artiklar
(nu tjatar jag igen)
Just nu sitter jag och jobbar på designen på min hemsida: www.bildredigering.se och hoppas jag får upp den innan den här veckans slut, den blir jättefin 
Så alla ni som vill dela med er av er kunskap, mailbomba mig bara så vi får upp fler tuturials och tips!

Ingela: "Japp, det kommer vartefter men har lite svårt att få tiden att räcka till…"
Jodå, jag vet… "Been there - done that", typ.
Tänkte bara på att just Retouchers Mask och lagermasker i allmänhet är en såpass viktig del av retucheringsjobbet med porträttbilder och bilder mer åt Glamour-hållet, så det är mer eller mindre nödvändigt att känna till hur man jobbar med dessa om man vill göra retusch av den lite "högre" skolan.
I och för sig finns det en alldeles utomförskräckligt bra förklaring till just Retouchers Mask här (Engelska!!):
http://retouchpro.com/tutorials/?m=show&id=209
…. och hela sajten är en enda stor resurs för dom med särskilt intresse för just retuschering och restaurering.
Hörs !
PS: Bildredigering.se ser ut att bli gôr-bra !! 
Tack för tipsen, ska undersöka. ^^

Inlägget raderat pga att det går utanför ämnet
Mvh Ingela