softproofing
Hej!
Jag har ett problem som jag hoppas få lite hjälp med,
En bild som jag har redigerat i photoshop med kalibrerad skärm (Spyder elite pro) och som ger mig ok resultat när jag skriver ut här hemma med en canon IP 470,0 men blir inte som jag vill ha det med crimsons icc softproofingprofil. Jag skulle vilja ha bilden utskriven i större format hos Crimson och laddade ner en profil från deras site för "softproofing" när jag tittar bå bilden med deras profil (ctrl+y) så blir bilden lite gulaktig (väldigt lite) och det som är rött blir helt fel + att med den profilen så ser det ut som en massa detaljförlust i dom röda områdena???.
Någon som kan ge mig ett tips?
Bifogar 2 "print screenexempel" bara för att visa färgmässigt vad jag menar.

Ingen?
Jag har ingen aning alls om varför det blir som du beskriver.
Eftersom ingen här gett dig något förslag på varför detta inträffar så är det kanske ingen som vet.
Jag skulle föreslå att du kontaktar Crimson och frågar dom vad det kan bero på. Hoppas du får ordning på det.

Nu fick jag lite mer förklaring på mitt problem, Det är helt enkelt så att färgerna "visas" på ett annat sätt beroeende på papperstyp och skrivare. I mitt fall så blir utskrifterna bättre på min canon ip4700 om jag håller mig till A4. Om jag har förstått det rätt så är det i princip så att jag skulle behöva att kalibrera min skrivare/skärm efter ett färgschema utskrivet på den valda papperskvaliten hos Crimson för att det skulle bli samma resultat. Så nu får jag hålla mig till A4 utskrifter, en "color munki" för 5000:- skulle kanske kunna hjälpa mig men så många stora utskrifter gör jag inte så det får bli i nästa liv
. Desto mer jag lär mig om fotografi (hela ledet) desto mer inser jag hur lite man vet egentligen. Som nu tex man jobbar med en bild för att göra den precis som man vill ha den eller som en eventuell kund vill ha den, till slut blir du och kunden nöjd och du skickar iväg bilden , den kommer tillbaks och den liknar "SKIT" då är det inte kul. Jag fotar på ren hobbybas och kallar mig inte ens för fotograf utav respekt för dom som har utbildningen,erfarenheten och kunskapen. Jag insåg idag att jag nog var ganska rätt på det då en fotograf mailade mig och gav mig en hel lista på problemet och jag skrev här den "korta versionen". Puh vad detta är svårt för en gammal gubbe som jag
men ooooh så roligt!
Åh vad bra att du i allafall fick en vettig förklaring!!
Visst har du rätt i att det är mycket man inte vet, och det är väl det som är så härligt att det alltid finns något nytt att lära