Adobe Photoshop Lightroom 1.0
Jag har använt Lightroom i en dryg vecka och är mycket förtjust. Det förenklar mycket av flödet vid hantering av större mängder digitala bilder.
* Det är enkelt att jämföra bilder för att välja den bästa.
* Det går snabbt och är enkelt att göra samma justeringar av många bilder samtidigt. Exempelvis, vitbalans, kontraster och färgmättnad.
* Det är lätt att rangordna bilder med siffror och/eller färger för snabb sortering.
* Det kan sätta nyckelord på bilder, antingen vid import eller senare.
* Med nyckelord satta är det lätt att söka efter bilder.
* Lightroom har ett mycket trevligt verktyg för beskärning.
* Många justeringar kan göras på flera olika sätt, beroende på vad man föredrar. Exempelvis justeringar av nivåer och kurvor kan göras med skjutreglage, siffror och diagram.
Något jag gillar är att många kommandon man använder ofta kan anropas med kortkommandon.
En sak som jag undrar över är databasen Lightroom skapar när man arbetar. Den växer fort. När jag hade importerat de 500 första bilderna var databasen omkring 500 megabyte stor. Det blir intressant att se hur den hanterar 50000 bilder.
Är det någon mer som använder lightroom?
(Jag vet inte vilken grupp det här inlägget passar bäst i.)
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har tittat på lightroom litegrann, var med på föreläsningen som Adobe hade på fotomässan i Nacka i höstas.
Vet inte om det är något för mig egentligen, bridge funkar bra tycker jag. Det som i så fall skulle vara intressant är om man kan gå in och ändra exponeringar m.m på även jpg-bilder, vet du det Niklas?
För fotografer är lightroom däremot ett lyft eftersom det snabbar upp arbetsflödet så pass och man kan göra mycket mer än i bridge.
Det är inget problem att justera jpg-bilder. Jag har provat.
Jag är i första hand fotograf så för mig passar det mycket bra.
Vänliga hälsningar
Niklas

Då är det intressant för min del eftersom jag till 95% får mina kundbilder i jpg, jag ska ta ner betaversionen och testa.
I bridge kan man ju bara jobba med raw så detta är ju ett lyft även för mig.
Tack Niklas! :)
Jag använde Rawshooter tidigare och det var likadant där, det hanterade inte jpg och andra format.
Vänliga hälsningar
Niklas

Sent påkommet kanske, men CS3 kan/kommer att kunna hantera jpg i Camera Raw. Har sett en demo-video om just detta och det funkade hur bra som helst.