Textur som följer bildyta?
Hej alla!
Går det att lägga en textur eller färg, med PSE 7, så ett den följer t.ex. ett ansiktes eller föremåls linjer. Går det att göra med Elements och i så fall hur? Har försökt men inte lyckats. Är det någon som vet hur man gör, helst med beskrivning på svenska. Tacksam för svar.
"Var dig själv - det finns så många andra"

Du behöver ett filter som heter "Distort" eller "Förvränga" på svenska. Jag vet inte om det finns i Elements, du får kolla. Ska finnas under filtermenyn i såna fall.
Guide hittar du här på hur man använder filtret.
Om filtret inte finns, har du ett gäng guider om texturer här, där du ändå kan nå bra resultat.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej AndersT. Skulle tackat dig för svaret tidigare men det har varit mycket nu en tid.
Jag har "labbat" lite med texturer, som du skrev, och fixat till en svartvit bild och en med lite färg (där jag tycker djupet i texturens sprickor blivit lite djupare). Har inte lagt så mycket tid med friläggning och annat utan bara försökt att få det huvudsakliga (texturen) att funka.
När det gäller Distort så tror jag att det finns även i PSE7 under Filter/Förvrängning/Förskjutning… Ska se om jag kan få det att funka.
Åh, vad jag önskar att jag kunde bokmärka denna tråd! :) (Får lägga in ett bokmärke i webbläsaren istället.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var det så här du menade med texturer Anderst? Finns det någon på sajten som, med PSE, gjort vad jag menar?

Displacement Maps eller Förskjutningskartor använder en svartvit version av en bild för att just förskjuta pixlar i originalbilden. Effekten kan bli som att tex tex ser ut att följa ytan på en skrynklig t-shirt tex. ( det beror på att områden från vitt till mörkt drar ihop bilden tes ).
Så man sparar en svartvit version av sin bild, gärna med lite Gaussisk Oskärpa så förskjutningarna blir lagom mjuka. Den använder man sen som förskjutningskarta för sin originalbild.
Se exempel med texten BILD på en tshirt.