Lightroom eller Photoshop
Jag har en fråga som jag hoppas att någon av er duktiga här inne skulle kunna hjälpa mig med :)
Jag har förut haft provversioner av både photoshop CS5, photoshop elements och Lightroom men nu har jag bestämt mig för att köpa något av de. Frågan är bara vilken? :P Jag fotar ofta tävlingar av olika slag och redigerar därför många bilder på samma gång.
Hur stora skillnader är det mellan lightroom och photoshop? Kan man t.ex. klona bort saker med Lightroom, kan man skapa vinjetteringar och göra mer "lokala" förändringar i bilden?
Skulle hjälpa jättemycket om ni kunde berätta lite av era egna erfarenheter också!
Tack på förhand! Kram, Hanna :)
Oj, nu blev det två såg jag, så ska det inte vara! :P

I Photoshop ingår Camera Raw som har samma verktyg som Lightroom. Även Bridge finns om hjälper en att sortera bilder mm som i Lightroom med det saknas databasmöjligheter mm.
Mest flexibelt blir det alltså med Photoshop , men också dyrast, ca 10 000 medans Elements 9 kostar runt en tusenlapp och också innehåller Camera Raw och har numer också lagermasker ( en viktig del som saknats tidigare i grundversionen ).
För tips om Elements finns en hel sajt www.bildbehandla.se
Om du är studerande får du rabatt på PS.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Okej, tack för svaren! Det är inte lätt att välja inte.. :P