Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 6962 ggr
LisaF
1

Ändra liggande bildformat till stående

Hej! Jag har googlat och letat runt efter lite hjälp, men hittar inte svar på min fråga. Hoppas nu att någon här inne skulle kunna hjälpa mig!

Det är så att jag har fått en förfrågan av en kompis att göra ett DVD-omslag åt honom. Det ska bli jättekul och jag har fått bilder att arbeta med.
Problemet är att den bild som ska vara framsida på omslaget är tagen på bredden - bilden ligger alltså ner. Men på ett DVD-omslag är omslagsbilden lång, dvs. stående.

Jag vet att detta ska gå och ändra i t ex. photoshop, då en fd. bildredigerare på mitt förra jobb gjorde det på en bild jag hade.

Någon som förstår vad jag menar och som kan försöka hjälpa mig?

Tack! //Lisa

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Cindy-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag antar att du har en mall att gå efter när du gör DVD omslaget.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men om du har ett nytt dokument i mallens storlek, eller om du jobbar direkt på mallen så kan du väl bara dra över bilden dit. Sen kan du ju ändra bildens läge hur du vill. Motsols eller medsols tex, om nu bilden är som jag tror att den är.

Det hittar du under REDIGERA - OMFORMA

LisaF
0

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta, men det enda jag vet är att jag ska göra ett DVD omslag till deras film och att jag ska få några bilder som jag ska jobba med.
En DVD-fodralsframsida är ungefär 13x19. Alltså är bilden på framsidan stående/högkant. Men den bilden jag fått att jobba med är tagen på bredden/liggande. Och mitt problem är att jag inte vet hur jag ska kunna ändra formatet på bilden. Det fungerar inte med Image - Image size. Och beskära bilden funkar inte heller eftersom alla delar av bilden är viktig att ha med. Att dra ut bilden till stående blir inte heller bra. Obestämd

Vet du om det finns någon annan möjlighet till ändring av en bilds storlek i PS ? Det vore ju det smidigaste, om man kunde öppna bilden och sedan ändra formatet på den direkt i PS.. Men jag förstår inte hur jag ska göra för att komma dit Obestämd

/ Lisa

Cindy-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja I PS ändrar du ju storleken under BILD - STORLEK.

Men när du ändrar där så att den breda sidan passar, då kommer ju bilden att bli för kort på höjden.

Du kan ju inte ändra bilden så att den bara blir högre. Då kommer den ju att se konstig ut.

Antingen får du passa in höjden och beskära bort delar på sidorna, eller så får du be dom om en annan bild.

Jag kan inte se att det finns någon annan lösning.

LisaF
0

Okej, jag ska se vad som kan göras.
Tack ändå Glad

/ Lisa