Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 675 ggr
Vallmo
0

Spara i olka format

Hej, jag har stött på ett problem med att spara i jpeg.

Jag har CS2 och har läst in bilder i som sparats i Tiff men har upptäkt att de är stora filer och vill minska dem o spara i jpeg för att kunna spara dem på cd skiva.

Jag tar in dem i PhotoShop och vill spara dem i jpeg men det går inte att välja jpeg, jag har provat att spara dem i PS format men det går inte att spara i jpeg sen heller.

Vad gör jag för fel ?

soren-p
0

Det kan ha med färgrymden att göra. Prova att välja RGB Color under Image/Mode eller vad det nu heter i CS2.

Cindy-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Titta under Bild - Läge och sedan väljer du 8 bitar/kanal.

Förmodligen står din på 16 bitars. Ändra det så går det nog bättre.

Däremot skulle jag avstå från att minska bilderna. Högupplösta bilder ska man vara rädd om. Man vet aldrig vad man vill göra med dom i framtiden.

Vallmo
0

Tack för hjälpen !

Det hjälpte att ändra till 8 bitar/kanal. Jag undrar vad som är skillnad på 8 resp. 16 bitars ? Är det mycket högra upplösning ?

Jag har läst in negativ med en ganska billig scanner, men valde den högsta kvaliten el. vad det kallas. Jag vet ju att det är bra med högre upplösning men det blir problem med lagringen när det bara ryms 7 bilder på en cd skiva. Har löst det med två bilder nu, en mindre som jag kan dela med mig av o en större som jag har kvar.