En tuff nöt...
När bakgrunden är så rörig är det inte lätt men faktum är att Corel har ett gamalt verktyg som heter KnockOut som inte är så dyrt att köpa. Det gör underverk på afrokrull och liknande bilder! Går iaf mycket fortare och blir för det mesta nästan helt perfekt på just hår!!!
Kolla här för exemplar och tutorials http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1152105061771

Var inne och kollade, priset var ju överkomligt, helt klart.
Skulle velat se lite provbilder dock, har du testat det Tomas?
Jag körde Fluid mask på den här bilden men det gick inte alls, så därför fick jag göra allt manuellt

det går inte att göra en "halv taskig" friläggning och sedan klona ut lite hår igen?

#2 jo, det är väl en variant men frågan är om det blir ett snabbare arbetsflöde…bästa skulle vara om man kan frilägga katten ordentligt med ett program som hanterar den sortens röriga bilder, fluid mask gör det inte i alla fall.

Jag brukar börja med att måla över lite slarvigt i den färg jag vill ha det i ett nytt lager och sedan sudda på själva katten så att säga, inget revolutionerande men det funkar bra på päls för mej iaf:)

Christoopher och Melianna - Har själv aldrig provat era förslag "på riktigt" någon gång, men jag gick in och kikade som hastigast på vilka inställningar som är möjliga för Klonverkyget resp Suddgummit. Närmare bestämt kollade vilka inställningar som var möjliga för den pensel man använder i resp verktyg.
Nu kör jag den engelska ver av Photoshop CS2 så jag får ta det på det språket. Alltså - i Brush Engine (inställningar för penslar) visade det sig att man i Shape Dynamics kan ställa in Size Jitter och använda alternativet Fade och i Other Dynamics kan använda Opacity Jitter med alt Fade. Då borde det alltså gå att ställa in den använda penslen - för båda verktygen - så, att den "automatiskt" tunnas ut efter en kort sträcka och det borde väl hjälpa till att skapa illusionen av päls (hårstrån). Eller .. ?
Har som sagt aldrig provat detta med just dom verktygen, men jag vet att 3D-artister använder Size- och Opacity Jitter för att måla hår på statiska 3D-modeller.
Skickar med en bild på en 3D-modell som jag gjorde för ett bra tag sedan och som delvis använder den tekniken just för att skapa illusionen av hår.
Ingela, jepp jag har det faktiskt och använder det ibland på knepiga bilder. Det kan ta ett tag att komma underfund med det men när man väl har gjort det så är det super bra på just hår. Jag har nog inga bra exemplar själv men kolla här http://graphicssoft.about.com/od/corel/l/blknockout01.htm
Jag tycker dock inte det är speciellt bra till annat än just hår! Men jag har aldrig provat ett program som varit så bra på just hår, helt otroligt. Men visst lite finlir efteråt får man ju göra men jag kan säga att det går otroligt mycket snabbare än att sitta med dom andra förslagen även om dom blir lika bra men tar 20 ggr längre tid =)

Klart intressant ! Ska kika lite närmare på det här. Tack för tipset, Tomas.

ja jäklar tomas, det verkar funka bra! :)
ska absolut testa detta, tack så mycket! 
Jag letade själv en hel kväll på nätet efter program som kunde funka och det slutade med ett som var vettigt efter jag hittat 20 som jag läste om =)