Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 424 ggr
gastuba
0

Att välja kamera system.

Att välja kamera är det svåraste jag valet jag ställts inför på länge. nu står det mellan Canon eller en Nikon, men det luter mot en Nikon D80.

IngelaS
0

Det här inlägget är bättre om du gör på fotosidan eftersom det inte berör bildredigering.

Jag flyttar ditt inlägg till off topic 

Mvh Ingela

Christoopher
0

Då tycker jag du ska välja en D80. Omöjligt för någon här att säga att du kommer trivas bättre med en 30D från canon…

Melianna
0

Jag ska köpa en D80 iaf, har en D50 nu som ajg är väldigt nöjd med, men jag tror det där Canon/Nikon är mkt en smaksak:) Jag har fått för mej (obs akn va helt fel) att Nikon generellt har lite bättre optik och canon lite mer Mp..

TomasAndersson
0

Själv har jag haft en Canon 20D och var nöjd med tänk på att om du ska ha ett objektiv som är lika bra som kameran kostar det mycket pengar. Orginal objektiven brukar inte hålla samma klass som kamerahuset enligt min mening. Själv sålde jag min och köpte en Fuji S9600 kompakt som klarar det mesta. Får lika bra bilder till det jag gör och jag orkade inte med alla dyra objektiv! Men det är ju en smaksak och mycket beror ju på vad du ska fotografera? Onödigt med en dyr system kamera om du ändå ska ha samma optik på jämnt, bättre med en "kompakt system" enligt min mening. Men smaken är som baken =P

Ftrd
0

De flesta systemkameror klarar av de krav som konsumenterna har på dem. Själv kör jag D200 men D80 är en mycket kompetent maskin. Som nämnts tidigare så ligger själva bildkvaliteten i linsen. Antalet megapixlar brukar vara tämligen ointressant om man inte har bra glas eftersom man bara får större bildfiler av oskärpa och tråkiga färger.

Kameran är också ett arbetsredskap som skall ligga bra i handen. Det skall kännas bra och menyerna och reglagen skall ligga rätt. Canon gör bra kameror men deras hus känns inte alls rätt för mina händer exempelvis. En fördel med att köpa Nikon är att deras Kit-lins 18-70/3,5-4,5 är fullt användbar till skillnad från vissa av Canons kitlinser (har jag hört från Canonfolk).
Fördelen med att köpa sytemkamera även om du bara har en lins är att du får en rapp kamera som du har möjligheten till att uppgradera med exempelvis fast optik eller andra brännvidder om du så önskar.

Banio
0

Jag kör Canon, eftersom jag gillar deras hus och gillar deras menysystem och hela uppbyggnaden av systemet. Men som sagt, optiken är svindyr. Däremot måste jag säga emot - kitlinserna till Canon är fullt användbara, men de måste bländas ner ett par snäpp för att ge bra skärpa. De kan kanske inte konkurrera med Nikon, det vet jag inte, men de duger.