På håret .. ?! (Fuego-DaCapo)
Har nu börjat med en ny friläggning för ett nytt projekt med Fuego-grunkan.
Men - friläggningen av håret stöter på vissa problem…. 8-{ I den förra versionen fuskade jag kraftigt med att använda lagermaskning, men helst skulle jag vilja ha en så fin (alpha-)maskning att enskilda hårstrån finns med - fast det får nog bli förhandlingsbart.
Någon som har nå't förslag på metod som jag inte tänkt på ?
Metoder som provats: Kanalmaskning - duplicering av röd-kanalen (som ger bäst kontrast) och finslipning av erhållen alpha. Funkar bra i övre delen ovanför armen, men inte i delen med soff-(helv--et)an.
"Trollspö" (Magic wand) - Uteslutet, eftersom den anti-aliasing som "Tragic Wand" producerar är de facto fejk och allmänt sunkig. Det blir bara sönderhackat i 4-kanter och patchar.
Color Range (Färg--- ?) - Ger ungefär samma resultat som Tragic Wand.
Mask PRO 4 - Jorå, multipla gånger. Funkar bäst hittills, men har problem att särskilja toner i soffan och hårets "högdagrar". Ligger livsfarligt nära varandra.
Så vad tror ni är en fungerande metod ?
Quickmask ? Skulle kunna funka. Måla masken manuellt i lämplig kanal ? Samma som Quickmask. Reparera "skador" från maskningen med 1-pixel brush ? Möjligt. Köra en mer eller mindre komplicerad process med kanaler i Calculations ? WAAAaaahhh !! … (rusar skrikande ut ur rummet) Eller .. ?

Jadu, ett jäkla pilljobb blir det hur du än gör, finns det något värre än att frilägga hår? :(
Tror dessvärre att du får köra quickmask och sen tona in bakgrunden lite snyggt.
Har du testat fluid mask? (brukar hjälpa ibland)
Mvh Ingela

Fluid mask - jorå, done that. Inte bättre resultat än Mask PRO. Tyvärr …
Kom förresten på nå't nu när du sa "tona in". Kan kanske vara värt att göra ett allvarligt försök med slider-knuffning i "Blend if" för att blanda övre och undre lagret. Hmmm ….

Har du testat extrahera? Låter inte klokt men en gång när jag skulle frilägga hår och misslyckades i fluid mask så funkade det i extrahera.

IngelaS - var det inte du som la upp en bra film om detta? Jag kunde inte se den online men laddade hem den.
Mvh, Cecilia

Celia - den filmen beskriver just Kanalmaskning i stort sett på det sätt som jag redovisat att jag gjort (fast filmen är lite mer förenklad i finslipningen).
IngelaS - Kan vara värt försöket. Allt som oftast är det det "inte kloka" som gör hela tricket. Det finns ju UnDo ..! :D
Nämen, jag har väl fattat såpass mycket av experimenterandet att det (mest troligt) blir ett hopkok av olika metoder för att någorlunda nå fram till ett acceptabelt resultat.
Men innan jag ger mig på det så ville jag kolla om någon hade nå't förslag på något hokus-pokus som förenklar det hela.
//Tillagt senare//: Ingela. Gjorde ett snabbt test med Extract och fick ett resultat som kan tänkas fungera bra. Med lite finlir efter extraktionen kan det tänkas att jag får fram ett resultat som går att ytterligare finlira med Blend if. Extract verkar inte lämna kvar lika mycket av bakgrundsfärgen i blandningsområdena, utan mer tona ut i gråskala. Intressant … !!

#5 - trist att det inte var en bra lösning. Det såg ut att passa :)

Celia - Det är en alldeles utmärkt lösning när det går att få tillräcklig kontrast mellan det som ska behållas och bakgrunden. Det är när man får toner som ligger nära inpå varandra som man måste in i kanalen (alpha-masken) och göra manuella förändringar med pensel och olika blandningslägen - vilket inte är fallet i demo-videon.
Ibland kan man behöva ta till så "drastiska" åtgärder som att köra olika kanaler i olika blandningslägen genom Calculations för att få till det som man vill.
Exempel: Calculations

#7 - Det är grekiska för mig men jag är helt säker på att de som jobbar med retusch förstår vad du menar :) När jag har tid över till sommaren, så ska jag 'plugga' härinne :)

Att använda kanaler för att göra olika former av (alpha-)masker är användbart till många olika sammanhang. Friläggningar är bara ett - fast det mest uppenbara - av dom. Du kan t ex använda en kanal(alpha-)mask för att lägga selektiv skärpa och få ett mycket bättre resultat än att bara använda t ex Unsharp Mask eller Smart Sharpen etc, bara för att ta ytterligare ett exempel ur högen.
Har du särskilt intresse av att hålla på med retusch och restaureringar, men inte riktigt vet vart du ska börja, så skulle jag absolut rekommendera Katrin Eismann - "Fotoshop restaurering och retuschering" som finns på bl a Bokus.com
Den som finns på svenska är visserligen för CS (inte CS2) men grunderna är precis dom samma. Finns fler böcker av henne som är hur bra som helst - om engelska inte är ett problem. Det är faktiskt helt och hållet Katrins "fel" att jag började med Photoshop på det sätt som jag gör … :)
Sedan finns ju naturligtvis Bildredigering.se och vi kommer säkert att försöka hjälpa dig så långt vi kan.

pssst…boken är billigare på adlibris: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9178826330&s=1
och det skiljer inte så lite heller….köper nästan all min litteratur där 

Du - lägger till adlibris i bokmärken. Det var inte lite det skiljde , som du sa. Tror du har påpekat detta en gång tidigare, men - - glömde … 

Jag gick utbildning i PS från '95-'96 och det har hänt mycket i programmet sedan dess. Har PS 7.0 nu och tror att det var 2.5 eller 3.0 på den tiden :) Men jag inriktade mig på tryck och har bara retuscherat små skönhetsfel, färger och liknande - sen blev det mest PageMaker och sättning efter utbildningen.
Jag vet inte om min tid räcker till att lära mig allt nytt och fräckt. Visst, man blir aldrig fullärd i PS men tänk vad bra om man kunde lära sig precis alla knep under en vecka - ok, en månad då ;)
Men jag håller koll här och ibland hittar jag tips och minns - aha, ja det var så man gjorde! Då blir jag glad för då går det ju snabbt att lära in igen :) Vi får se - jag kanske fastnar här totalt…
Mvh, Cecilia
P.S. Tackar för boktipset och länkarna. Jag brukar beställa mina böcker från adlibris så det passar utmärkt att det är lägre pris där :) D.S.

Ok - tycker mig vara ganska färdig med det här Fuego-äventyret nu.
Själv tycker jag att det blev ganska mycket bättre fjutt i den här versionen. Eller .. ?
Friläggningen av håret gjordes till slut med Corel KnockOut 2 som föreslås i Ingelas inlägg "En tuff nöt…" i WIP. Det var inte så farligt svårt att komma underfund om och funkade förvånansvärt bra "right out of the box", s a s. Fick visserligen använda det på ett sätt som nog inte är avsett egentligen, men jag fick inte fram det jag ville på det sätt som beskrevs i hjälp-filerna och tutorials. Bra då att det går att göra varianter.