3D-animering
Jag har öppnat upp ögonen för 3D-animering, men vet inte hur jag skall börja. Förstår ingenting av de program jag har, Blender
& Anime Studio
(5.5). Någon som kan hjälpa? eller vet någonstans man kan hitta information om hur man ska sätta igång? Gärna på Svenska..
Samma tråd finns även i Datorn iFokus.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Blender har ett antal egna forum på Internet. Googla så hittar du säkert nå't användbart. Annars borde det finnas hänvisningar till communities på Blenders sajt. För ett tag sedan såg jag något om en utbildning on-line i animation med Blender som progarmvara. Det var en svensk utbildning, så språket borde ju passa.. :) Googla igen.
Anime Studio är väl som jag fattat det ett 2D-progg, så om du ska göra 3D-animationer med folk - typ, människor, du vet :) - så kanske Poser från samma företag skulle passa bättre.. ?
Vet inte längre om ställen som Renderosity har något särskilt forum för Blender, men det är inte helt omöjligt. Det var ett tag sedan som jag sysslade med 3D, så jag har inte koll på detta längre … Däremot vet jag med säkerhet att det finns ett Poserforum och kanske också för AnimeStudio.
//Tillagt//: Jorå, jag tog en sväng till Renderosity och kollade och det finns ett Blender-forum där. Dock inte för AnimeStudio…

Hej!
Först vill jag säga att du måste ha tålamod med ditt 3D program, det brukar ta en tid innan man lär sig det, men när man väl lärt sig sitt 3D program så är det jättekul och leka med. Själv använder jag mig av Autodesks 3DS MAX, vilket jag tycker är bäst, men det är bara en smaksak.
Mitt bästa tips är att söka på google efter tutorials på ditt program och ge det tid. Det är också viktigt att leka mycket med sitt program och inte vara rädd att "experimenta" sig fram. Men när du väl kan ditt 3D program så ä det underbart att leka med det.
Det finns lite tutorials och info om olika 3D program på www.creativetools.se (svenskt)där finns också länkar till bra forum t ex www.animate.se (svenskt)
Har du fler frågor så fråga gärna
Med vänliga hälsningar
Stefan B Pettersson
Tack så jätte mycket :) Men kan någon förklara lite kortfattat hur jag ska komma igång? Vad är det egentligen man ska göra när man startat programmet?
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Modellera - dvs göra dina modeller först (eller importera färdigbyggda). Börja med att använda enkla grundformer (primitives) som box, sphere, cone, osv. Det första du måste göra är att skaffa dig en feel för programmet, så att du vet vart dom vikitga verktygen är och vad dom gör.
Efter det ska du sedan texturera modellerna - dvs lägga på dom ett "skinn" så att dom ser ut att vara gjorda i ett visst material.
Efter det kommer ljussättning och ett antal testrenderingar - där du kollar upp hur modell, textur, ljussättning etc fungerar.
Sedan kan det vara dags att animera - få dina grundformer att flytta på sig i en bestämd riktning, rotera, flyga omkring, studsa upp-och-ner osv.
Det är i ganska grova drag hur arbetsgången brukar vara i 3D.
3D är alltså inte lätt att komma in i. Det är en helt ny värld som kräver ganska mycket tid i början innan man kommer på hur det hela funkar. Man brukar prata om en "vertikal" inlärningskurva och det gäller nog i allra högsta grad för Blender om man inte har någon tidigare erfarenhet av 3D. Men - med arbete och tålamod så kommer man på det förr eller senare. Huvudsaken är intresset.
Jag vet inte om det finns något sådant i Blender, men de flesta modellerings- och renderingspaket brukar ha ett antal tutorials (övningsexempel) i hjälpfilerna. Kolla upp dom först och jobba med den handledning som också borde finnas med. Dom funkar oftast som så att man börjar på en enkel nivå för att sedan succesivt höja ribban.
Som en "aptitretare" lägger jag med en bild som jag gjorde för "hundra år sedan" i det här inlägget.