Rätta till färger?
Hej! Vet inte om jag la inlägget i rätt kategori?
Har precis med hjälp av mamma fått några "blod/vampyrbilder" fotade.
Men eftersom vi var i badrummet blev färgerna sådär bra och skulle behöva tips på vilka verktyg (i gimp) jag ska använda mig av för att rätta till färgerna.
Tack på förhand!
/Jennifer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du inte kan verktygen så kanske det vore ide att kolla igenom dom först så du vet var du har färgverktygen. Jag är som jag skrivit tidigare helt obekant med GIMP.
Och jag vet inte hur många av de som använde GIMP som är kvar här. Det är sällan man ser något inlägg från Gimpare tyvärr.
Har du inte något hjälp avsnitt som du kan läsa tex. eller har du provat att googla lite på nätet för att hitta bra beskrivning av hur GIMP används.
Jag vet att jag länkade till en sådan beskrivning en gång, men nu hittar jag den inte.
I photoshop har vi. Nyans och Mättnad, Färgbalans, Selektiv färgändring. Sedan kan vi ju även ändra färg med tex kurvor. Det finns många sätt. Men jag kan inte hjälpa dig när det gäller GIMP tyvärr.
Grejen är inte riktigt att jag inte har koll på verktygen - vet bara inte riktigt vilka jag ska använda för att få ett bra resultat..
Både nyans och mättnad & färgbalans finns i GIMP faktiskt!
Men om du skulle redigerat den i photoshop, hur hade du gjort då :) ?
Ja det beror ju på hur det jag ska ändra ser ut. Och hur jag vill att resultatet ska bli. Är det fel färgton så brukar jag använda färgbalansen och om det behövs även nyans och mättnad för att rätta till det.
Du får helt enkelt prova dig fram.
Jag tycker liksom att bilden har fått en konstig gulaktig ton..
Försökte sitta lite nu men det slutade bara med att hela jag blev orange.. Fick till den lite bättre i färgen men ville höja kontrasten något och då blev det tillbaka till de underliga..
Uch då dålig jag är på att förklara :(
Om du använder nyans och mättnad och bara drar ner just den gula tonen lite grann det borde hjälpa.
Eller så använder du Färgbalansen och drar spaken som du har mellan gult och blått aningen åt det blåa hållet istället.
Prova nåt av detta eller båda.
När du höjer kontrasten blir färgerna automatiskt starkare du kan då dra ner dom med nyans och mättnad en aning.
Mycket bättre skulle jag vilja säga :)
Det går att ta bort det gula ännu mer om du will.
#7. Det var ju bra! Får se om jag orkar pilla med den mer :)
#8. Inte meningen att skrämma dig :(

För att ändra vitbalans brukar man i Photoshop använda Levels eller Curvesverktygen, de borde finnas hos GIMP också. Klicka på Auto eller justera manuellt.
#10. Levels är ett kärt verktyg! Användes här också ;)
På moderskeppet finns en bra film om hur Photoshop använder sina färgverktyg.
Mycket utav principerna är densamma oavsett vilket program man använder. Ta gärna tid att titta igenom det, det hjälpet att förstå färger framförallt snacket om färghjulet.