Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttidskrifter-referenslitteratur
Läst 732 ggr
Indeloom
0

Hur ser erat arbetsflöde ut ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det vore skoj att se hur ni arbetar med era bilder. Alltid lär man sig väl något nytt, eller rent av får  veta vad man gör galet. Själv är jag ganska färsk på det här med bildredigering, så jag har bara testat runt lite ännu.  Jag fotar med en Nikon D80 i RAW-format.  Så här ser för närvarande mitt upplägg ut:

1 In med bilderna till hårddisken via en kortläsare

2 Kopierar bilderna till DVD som back-up

3 Använder mig av programmet Capture NX, där jag gör basjusteringar och diverse färgjusteringar. Man kan göra mycket skoj här !  Sparar bilden som TIFF

4 Öppnar bilden i CS2. Här använder jag kloning och diverse penslar att snygga till bilden med. Ja ni fattar säkert. Rätar upp bilden om det behövs. Beskär bilden vid behov. Ändrar ev storleken. Sist använder jag mig av Oskarp Mask om det behövs. Sparar bilden i både PSD och JPEG.

5 Sparar även kopior på dessa.

Kom igen nu, och berätta hur ni gör. Gärna också vad jag kan göra för att förbättra mitt arbetsflöde.

Bifogar en bild som jag kört enligt ovan.

Hälsningar   Hasse

GunnarE
0

1.Plåtar (raw)

2.Tankar in, backas upp på en extern hårddisk samtidigt

3.Öppnar i bridge,ställer exp vid behov,kontrast och intensitet,ev färgjusterar

4.Öpnnar de bilder som ska användas i PS, beskär, lägger på relevant profil och skärper upp bilden för det den ska användas till

5.Spar i tif

6.Lägger över beställningen på labbets server

7.Tar en kall pilsner (vid behov)

Petersen
0

Har inget flöde överhuvudtaget, kommer aldrig få till ett heller.

Men jag har tusen bra ideér på hur ett sådant ska se ut Cool

GunnarE
0

Välkommen i gänget Petersen, arbetsflöden byter man varannan veckaSkrattande

Petersen
0

Ett kort ligger dock gjutet, och det är backup, har alltid varit min prio etta, i alla sammahang av digitala alster oavsett form.

Hedon
0

Förutom maniskt back-upande har jag inget flöde, låter kreativiteten ha sin gång….

bark
0

Målet för mitt arbetsflöde är att så snabbt som möjligt få ut bilderna på webben i ett album… Gärna samma dag (vilket kan vara omöjligt om man tagit 600 bilder).

1. Tankar över korten via Cam4You till kataloger i formen år\månad\dag

2. Startar Adobe Bridge. Kopierar alla bilder till en underkatalog "ut" (som heter så av historiska skäl och som jag egentligen borde lösa på ett bättre sätt), eventuellt kopierar jag alla bilder som "hänger ihop" från flera dagar till denna katalog. Roterar de som behöver roteras

3. Raderar bilderna från kameran

4. Kastar bort de bilder som inte är tillräckligt bra - jag försöker få ner dem till max 60 stycken för varje tilltänkt album. Det här är den delen i processen som brukar ta mer tid och kraft

5. Öppnar bilderna i Camera RAW. Ibland alla på en gång, ibland någon bunt i taget

6. Justerar färgbalans. Rätar upp, beskär grovt, finjusterar exponeringen. Ytterst sällan någon annan justering här

7. Så kommer bilderna in i Photoshop CS2. Här börjar jag med finare justering av komposition. Highlights & Shadows brukar plockas fram här eftersom ett par av objektiven ger lite hårda skuggor. Eventuellt testar jag med Automatic Levels om bilden ser allt för underlig ut - ibland fungerar det… Bortklonande av sensordamm och annat skräp sker också nu

8. (Plats föreventuell kreativitet i form av s/v-konverteringar, underliga filter, färgförändringar,  perspektivfixande etc)

9. Applicera en action som skapar två inverterade levels-justeringslager, ett med screen, ett med multiply. Måla fram ljusare/mjukare och mörkare/hårdare efter behag. Jag vinjetterar nästan alltid en aning…

10. Applicera nästa action: Platta till lagren, ändra storlek till 800 px för längsta sidan, 72 dpi. Smart Sharpen med manuell styrka, spara som jpeg i kvalitet 8 i en underkatalog år-månad-dag (som heter så för att enkelt få rätt titel i albumet senare). Stäng bilden

11. Alla bilder klara i PS

12. Starta albumprogrammet jalbum, skapa ett album i en annan katalog

13. Starta Cygwin, kör ett bash-script som tankar över albumet till en server (ja, jag vet att jalbum kan göra samma sak, men vanans makt är stor)

Någon gång i månaden kör jag en kopia av bildkatalogerna (med kopior) till extern disk (som normalt förvaras på jobbet) med SyncBack.