Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettgimp
Läst 2877 ggr
[WX5]
0

Hjälp med GIMP

Jag vet inte om detta är rätt forum men jag chansar.

För ett tag sedan så kunde jag göra runda kanter på min bild. Den blev så snyggt. Nu när jag försöker att göra om det så kan jag inte ens välja runda kanter längre under dekor. Jag vill ha tillbaka den funktionen och göra mig en ny header nämligen för den jag gjorde äär jag inte nöjd med.

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Menar du att det är ett filter som finns i menyn  du gjorde runda kanter med och att det nu är borta ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[WX5]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja precis. Alltså meningen finns kvar men är inte klickbar.

Så här blev det med runda kanter.

[WX5]
0

Alltså att den vita bakgrunden som syns vill jag ha så det passar med min blogg.

beem
0

Om filtret ej är klickbart verkar det som om lagret inte är aktivt. Klickar du på rätt lager när du försöker göra det ?

Nu är det så länge sedan jag använde GIMP så jag har glömt hur man gör.

[WX5]
0

Ingen av lagren funkar. :(

beem
0

En vild gissning - 

kan det vara så att bilden du öppnar inte är tex Rgb-färg. Den kanske är i indexerad färg.

Det borde du se under bild i menyn längst upp.

[WX5]
0

Den var RGB men kan konverterade den bilden jag ville ha till indexerad men det funkade inte heller.

Åh det kommer nog aldrig att funka för mannen kan inte GIMP heller. :(

beem
0

En tanke slog mig bara - prova att spara om bilden med nytt namn och sen öppna den igen. Se till att det är Rgb.

Jag hittade denna text i Gimp' s manual:

Några ganska vanliga filtyper ( som (including GIF and PNG) skapar indexerade bilder när de öppnas i GIMP. Många av GIMP:s verktyg fungerar inteså bra på indexerade bilder, och många filter fungerar inte alls, på grund avdet begränsade antal färger som finns tillgängligt i dessa. Därför brukar detvara bättre att konvertera en bild till RGB-läge innan man börja arbeta med den.Du kan konvertera tillbaka den till indexerat läge om det behövs när du är redo att spara den.

GIMP gör det enkelt att konvertera en bildtyp till en annan genom attköra Läge-kommandot i bildmenyn.I vissa slags konverteringar, (RGB till gråskala eller indexerad till exempel)kan naturligtvis tappad information inte återfås genom att konvertera i denandra riktningen.

Notera

När du försöker att använda ett filter på en bild och den visas i gråtti menyn, brukar anledningen vara att bilden ( eller mer exakt lagret) som jobbarmed är av fel typ. Många filter kan inte användas på indexerade bilder. En del kanbara användas på RGB-bilder eller enbart på gråskalebilder. Vissa kräver även attalfakanaler är finns med eller att det är borta. Vanligtvis rättar man till detgenom att konvertera bilden till en annan typ, vanligtvis RGB.

[WX5]
0

Okej jag skall testa.

[WX5]
0

Testade att spara som en gimpfil för det fanns inget i listad på heter rgb. Prövade och att spara den som png men det funkade inte heller. Ingen som vill komma till mig och fixa det. Tungan ute

beem
0

Så här menar jag:

Gå in under bild och kolla om bilden är i Rgb - i annat fall ä'ndra till Rgb - därefter sparar su bilden som jpeg  - värt att prova.

Jag sparar bara i Png om bilden haqr transparent bakgrund.

Som du ser i texten jag gav dig så förvandlas bilden man

öppnar  i GIMP till indexerad vilket inte alla filter kan bearbeta. Man ska då ändra det till Rgb.

[WX5]
0

Nä det är ingen transparant bakgrund utan den skall vara vit och den är rgb när jag skapar den nya. Sen öppnar jag en bild i arkivet och sen kopierar jag den och klistrar in som nytt lager den på den vita nya "objektet".

Alla bilder som jag öppnar med GIMP så står det RBG på i fönsterlisten.

beem
0

Jag förstår inte det där att du kopierar bilden och klistrar in den.

Kan du inte bara gå till arkiv > ny > bakgrund /bild eller vad det står - välja vit. Då får du en vit bakgrund.

Därefter går du till arkiv och sen öppna och välja var i datorn du har bilden och sen klicka på den - då öppnas den i GIMP.

Om du sen slår ihop lagren har du bilden med vit bakgrund.

Går det inte då att använda filter på den ?

Det måste finnas någon med GIMP här som vet mer tycker jag….halllåå var är ni.Flört

[WX5]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag hur jag får runda kanter. Jag måste spara bilden först och sen stänga ner den och sen kan jag öppna den igen och då gick det bra med runda kanter.

Kolla min bild.

beem
0

GladDet var så jag menade.

[WX5]
0

Aha förstod inte det. Skäms