Illusion of Beauty
Satt med en retusch ikväll.
Namnet stämmer över med bilden och detta är min illusion av skönhet efter bildredigering.
Enjoy!
Ps. Finns i större bättre kvalité på min hemsida
http://mgdesign.info.se
-> portfolio -> digital bearbetning -> Människor
Jättebra jobb, skulle gärna vilja veta lite om hur du har jobbat för ett så fin resultat (har en tjej i yngre tonåren med lite tonårshy som försöker photoshoppa bort sina finnar). Själv tycker jag ju att hon är vacker som hon är men… ni vet, som tonåring har man inte alltid lust att lyssna på mamsen.
Jättebra jobb - funderar bara på den ljusa pricken i ögonvrån som jag uppfattar som lite störande?

Tjenare Martina !
Har dels tittat på den bild du har publicerat här och dom som finns på din sajt och överlag får jag säga att du gör snygga jobb ! Det märks att du har en medvetenhet i det du gör och inte bara går efter vad man kan läsa sig till.
För att övergå till lite kritik då: Personligen skulle jag nog vilja tycka att du har "överetuscherat" något, men det beror främst på att jag själv är anhängare av att behålla i alla fall en aning av hudstrukturerna i mina retuscher. Ytan hos hud utan struktur blir liksom för slät annars och går det inte att "rädda" den befintliga strukturen så kan man s a s "göra ny". Det här är ju naturligtvis en fråga om tycke och smak och vad man har för preferenser. I slutändan är det också alltid en fråga om vad beställaren vill ha…
Sedan tycker jag att "rynkorna" vid det nedre ögonlocket avslutas lite väl abrupt. Dom är inte särskilt definierade i originalbilden heller, men du hade kanske kunnat låta dom fortsätta någon millimeter till och mer s a s "tonat" ut dom. Det här har naturligtvis att göra med det jag sa tidigare om min preferens att behålla hudstrukturer .. På samma sätt saknar jag definitionen av den "ås" som finns diagonalt mellan det övre kindbenet (under ögonhålan) och näsryggen. Den tycks ha försvunnit helt och hållet, vilket gör att ansiktet tappar en del av sin form och karaktär. Sedan hakar jag naturligtvis upp mig på den där "reflexen" som lite ologiskt sitter i ögonvrån.
Men - en särskild eloge för din behandling och förstärkning av ögonen !! Det är ju det första som blicken dras till hos en person och där har du lyckas alldeles utomförskräckligt bra. Det finns tre reflektioner i ögat och möjligen skulle du kunna prova med att klona bort den som sitter överst till höger ut mot iriskanten för att se vad det gör för skillnad.
Annars tycker jag att hela bilden har en bra tonalitet, snyggt noppade ögonbryn, alldeles lagom med spetsdagrar i läpparna och fungerande färgskala och kontrast mellan den ljusa huden och mörkt mejkade ögonen. M a o - "den blicken är bara såååå … "
Det blir väl ganska många "poäng" ändå i slutändan, eller … 
Jiger har sammafattat det hela ganska som jag skulle kommeterat det.
Jag vill bara tillägga min första tanke när jag såg bilden:
"Lollipop!"
Rätt snygg retouch , villket bildpogram använder du ?

>>"Jiger har sammafattat det hela ganska som jag skulle kommeterat det."<<
YES ! För en gångs skull hann jag före Stefan …
!!!

Mycket bra feedback Jiger!
Håller helt och hållet med, vill gärna se lite struktur i hud. Ögonen är toppredigering Martina! :)

Hade ni läst vad jag skrivit om bilden är det en illusion om hur jag ser skönhet, vilket inte behöver vara verklighetstroget.
Använder PhotoshopCS3.
För att ta bort märken och dyl använder jag pensel och klonpensel.
Den lilla pricken vid ögat är en diamant.
Tack för kritiken och kommentarerna :)

Jodå, jag läste vad du skrivit, Martina, och jag har också tittat på din personliga sajt och den du har på Modellbilder. Du har onekligen en egen stil - vilket är bra och den ska du fortsätta renodla, naturligtvis. Lämnade bara min "rapport" om hur jag uppfattade bilden och ditt hantverk.
Om man kallar det verklighetstroget eller inte är en "ettiketteringsfråga" som i sig saknar betydelse. Jag tillhör då i o f s dom som gör retuscheringar "verklighetstrogna", men dom avviker i högsta grad från verkligheten eftersom dom generellt förändrar och förstärker modellernas attribut på ett sätt som oftast inte skulle vara möjligt i den fysiska världen. Det händer t ex att jag konstruerar om hela ansikten …
Att sedan tillföra den korrigerade och tillrättalagda versionen dimensionen av t ex hudstrukturer är "bara" en teknik för att ge det overkliga en illusion av verklighet. I vilket fall är slutresultatet en illusion oavsett.
Använder också CS3 Beta - och CS2 (och i vissa fall CS).