Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 783 ggr
arzu
0

första redigeringsförsök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har äntligen fått cs2 och testat att redigera en bild på min kusin, vad tycker ni?

senna
0

får man se orginalet? Kanske blir lättare att säga vad man tycker då ^^

arzu
0

före

Bullan
0

Hmmm…irisen har bättre skärpa och kontrast på orginalbilden jämfört med den redigerade bilden. Upplever därmed ögonen litet för blaskiga på den som är redigerad. Jag skulle inte ljusat upp ögonen så mkt….men det är ju mitt tycke och smakOskyldig…kanske någon annan tycker annat.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Jiger
0

För ett första-försök är det mycket bra. Det enda jag reagerar på är att ögonen ser lite för ljusa ut och att det vänstra (vårt vänster) är ljusare än det högra.

Eftersom det är ditt första försök ska jag inte gå in på några avancerade saker, utan fortsätt att redigera (retuschera) så kommer du att utveckla din talang.

arzu
0

jag märkte också det ljusa och oskärpan, men efter ändringen kunde jag inte ändra tillbaka :( förstod inte hur man skulle göra.

Jiger
0

Okey, ett "nybörjartips" då till ditt andra försök - kolla in hur du ska använda justeringslager och gör alla ändringar i nya lager. Justeringslager gör att dina ändringar inte blir permanenta och om du gör ändringarna i nya lager kan du alltid "backa" bakåt. En annan grunka är att du har ett ganska stort antal "un-do" (minst 20) i History-paletten och kan "backa" även där.

Det där blev visst flera tips i ett, men … Skrattande

arzu
0

jag tror att jag har gjort det faktiskt, för jag följde en instruktionsvideo på youtube http://www.youtube.com/watch?v=w3OS46DfykA  :)) som jag tyckte var så bra.

varenda gång jag gjorde en liten ändring, som t ex ögonen, klickade jag på create new fill or adjustment layer---->curves, kurvan drog jag upp eller ner, därefter ctrl+I, fick fram färgerna med hjälp av airbrush, soft pensel. när jag sedan hade gjorde flera liknande procedurer ville jag gå tillbaka till ögat exempelvis för att ändra vissa saker, nej nej då gick det inte minsann :/

Jiger
0

Right, Photshop Mama är rätt häftig, men om jag inte missminner mig så använder hon nå't sorts Action - som man helst ska köpa… Eller det kanske var en annan video…

Knepigt att du inte kunde ändra Curves i ett justeringslager. Det har funkat alla gånger för mig. Dubbelklickade du på själva lager-ikonen.. (inringad i rött) ? I så fall ska du få upp curves-dialogen och kunna ändra kurvan.