Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttidskrifter-referenslitteratur
Läst 507 ggr
Madde
0

bilder från

http://www.sxc.hu

Får man använda dem hur som helst? eller hur fungerar det???

mvh madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jiger
0

Det finns oftast en kommentar under bilderna som talar om hur dom får användas, under vilka omständigheter och vilka ev restriktioner upphovsmannen lägger på användandet.

Nu var det jättelänge sdan som jag var ute på StockExchange så det kan hända att dom har ändrat på det, men så funkade det "förr".

Annars brukar det finnas allmänna bestämmelser på någon info-sida som talar om vad royaltyfree innebär enligt deras bestämmelser. Det kan t ex vara att bilderna får användas till tryck upp till en viss mängd - säg 250 000 ex - eller bara  användas på websajter. Eller du kanske inte får använda dom i kommersiella sammanhang utan att ha rådgort direkt med fotografen etc etc.

Även om bilder generellt betecknas som royaltyfria är det alltså inte fritt fram att använda dom hur som helst, så det är alltid bäst att kolla vad som är ok och inte.

Celia
0

Ja det står fortfarande vad som gäller för varje bild - bara att följa länkarna. Standard restrictions är vanligt och en del bilder har tillägg om att man måste meddela fotografen när och var man använder bilden.

"Standard restrictions apply and NN must be notified when using the photo for any public work."

IngelaS
0

Stockbilder från sxc.hu är bilder som du kan använda till ditt skapande. T.ex. layout, fotomanipulation, websidor, Avatar etc

Som redan är nämnt så kräver vissa bilder godkännande från fotografen men det står i så fall i bildinformationen, står det bara standard restrictions så kan du använda dom enligt ovan.

Sen är det ju alltid uppskattat om man länkar till sidan man har hämtat stockbilder ifrån, gäller även gratis penslar, texturer, fonts och annat

bildochfoto
0

Om du vill vara helt säker på att du kan använda bilden utan restriktioner är att den är Public domain…

Jag håller på att bygga upp en sida med tips var man enklast hittar bilder som har så lösa restriktioner som möjligt.

Tipsa gärna mig om var man kan finna Creative commons bilder eller GPDL eller Public Domain…eller andra fria bilder utan för många restriktioner som stoppar det kreativa…

Jiger
0

Hur är det med "morgueFile" nuförtiden ?