Lite kritik tack.

oj, ja man klipper ut och klistrar in olika bilder, drar över lite färg, typ, det är roligt, men det är svårt att få det jätte bra, därför är det bra att få lite kritik från dom som har mer erfarenhet… och iof dom som har mindre erfarenhet, alla åsikter är bra :)
Okej ^^ Tar det lång tid att göra? Ingen på det här forumet som har lite tid över och har lust att fixa en bild till mig? (A)
Nu kan ju jag inget om det här, men om jag får säga min åsikt, så skulle jag tycka att det var finare om lejonet och han killen med vingar var i samma 'färg', elle rinte färg.. men samma eehm… alltså jag vet inte ens vad det heter xD Men killen syns ju mer, han har mer färg.. Så skulle man göra lejonet också på det sättet, mer färg, så tror jag att det skulle bli ännu finare :D Eller han killen mindre färg ^^ Men det är ju bara min åsikt xD Jävligt grym bild iaf!
Det här kanske låter lite hårt men det är menat som konstruktiv kritik :)
Du har en bra grund men den är långt från klar anser jag.
Det största problemet är ljuset och kontrasterna. Ljuset på killen är mycket hårdare och kommer från fel håll. Kontrasten i lejon och bakgrund är för låg och kontrasten i killen för hög. Killen behöver även skugga och kontaktskugga.
Vill även ha lite mer mellantonskontrast i stenarna och du behöver putsa en del på dina kloningar… upprepningar på flera ställen. Killen är även för rosa/röd i högdagrarna, som även är för urfrätta för min smak.
Hoppas du tar det på rätt sätt och fortsätter jobba på bilden. Kan bli riktigt snyggt när det är klart :)
//D

Jag kan hålla med, det är det där sista som är det svåra, för att få allting perfekt, och att hitta alla spakarna, sedan att millimeter jobba med kanterna mm. Tack 
Det är det som gör skillnaden :)
Fortsätt jobba på den så kommer den bli kanon.
För framtida montage så är det viktigt att du tänker på ljuset när du väljer källbilder. Kan även vara bra att tänka på vilken typ av objektiv de är fotograferade med (klippa ihop en bild plåtad med tele och en med vidvinkel t ex, blir inte bra).
//D

Nu när jag kollar och ser ljuset ifrån fönstret, då kan ju skuggorna inte var på fel sida :/
alltid lär man sig något :)
// Tomas
Jag tycker att du har varit jätteduktig! Men du ska ta till dig kommentarerna från DavidG
Om du jobbar mer med dom sakerna han beskriver så kommer bilden bli jättebra.
Det är ju så här att frilägga och montera är en sak. Det är sen det stora jobbet börjar. Alltså att få alla delar att se ut som en helhet.
Ljus och skuggor är jätteviktigt. Men jag vet att det är svårt i början. Jag själv som ändå hållit på i 3 år med manipulationer gör fortfarande missar när det gäller de här sakerna. Men för varje bild så lär man sig mer och mer.
Samma sak gäller kontrast och oskärpa. Det händer många gånger när jag gör mina bilder att jag blir tvungen att lägga oskärpa på vissa detaljer för att de ska smälta in. Eller dra ner kontrasten på ett objekt. Eller så kanske det är själva bakgrunden som är för kontrastrik och behöver ändras.
Om du tex monterar en väldigt kontrastrik detalj mot en icke kontrastrik bakgrund så kan alla se att det ser inklippt ut.
Därför ska du jobba med varje detalj du monterar så att det stämmer med helheten.
Färgen är lika viktig. Man kan se många exempel där en bakgrund tex går i gul ton. Och så har man monterat en modell som går i blå ton. Det blir inte snyggt, och man ser direkt att hon inte hör hemma i bilden.
Så det är mycket att tänka på. Men jag är säker på att med lite mer övning så kommer du att själv se vad som bör göras i dina bilder för att det ska smälta samman bättre.
Det här var ändå ett bra försök och en vacker bild som kan bli ännu vackrare och spännande om du jobbar lite mer med den.
Ha inte bråttom när du jobbar med bilder. Ta det lungt, titta på bilden och se om det verkligen ser rätt ut.
Sen är det också så att man blir blind när man håller på för länge med en bild. Så vila ögonen ifrån den då och då.
Bra jobbat i allafall 

Kanon tack :)
Det är lite sånt man behöver,
Jag har sparat bilden i psd format så jag ska fila på den,
// Tomas :)
Bra att du sparar en fil i PSD format. Alla mina bilder som jag gjort (och det är många) har jag sparat i PSD format. Man vet aldrig om man kanske vill ändra något någon gång. Eller om man bara vill gå in och kika hur man gjorde en speciell sak.
Så därför spar jag alltid en PSD fil och så har jag även en liten variant med hopslagna lager i JPG som jag använder om jag ska ladda upp på nätet. :)
Man ska ALLTID, utan några som helst undantag, spara PSD-filen (alternativt en tiff-fil med lager, men de blir tyngre). Speciellt om man jobbar proffessionellt med retusch. Man måste alltid kunna backa på allt om kunden vill det. Det är kanske inte så jättemånga på det här forumet som jobbar med retusch och/eller bildbehandling men det är lika bra att lära sig rätt från början ;)
//D