Utskrifter
Kanske en dum och korkad fråga, men jag håller på att bli nipprig av det här!
Jag bygger en hel del annonser i photoshop på mitt jobb, och ibland skriver jag ut dem på min färglaser bara för att få ett hum om hur det kommer att se ut. Att färgerna inte stämmer överens så bra mot skrivaren har jag överseende med, bland annat för att jag inte vet hur jag kalibrerar skärmen så det stämmer mot skrivaren. Detta är i sig själv inte viktigt, eftersom mina annonser funkar jättebra i tidningstryck, då är det skit samma hur min skrivare visar det.
Nu till själva problemet, jag måste ha varit och gjort nån dum inställning någonstans, för helt plötsligt är min vita bakgrund i annonsen gulbrun vid utskrift. Den är alltså vit, mäter man färgen i bilden så är den vit, men utskriften blir inte bra. De övriga färgerna är okej. Jag vill ju kunna visa mina överordnade på papper på ett ungefär hur annonsen kommer att se ut, men det känns lite kymigt att visa dem nu när det blir så Helfel!
Vad är det för inställningar jag ska göra? Jag har som sagt inte lust att hålla på att kalibrera hit och dit, utan bara få bort den dumma inställning som plötsligt orsakar detta.

Hmmm… svår grunka att analysera utan att ha sett något exempel "live" - s a s. Men en första tanke är att något har hänt med skrivarens styrprogram och då är det nog bara att försöka prata med skrivarens tillverkare om vad som ska göras. Eventuellt kan en ominstallation av drivern fixa problemet, vilket säkert är det första som kommer att föreslås.
En annan tanke - om än lite längre bort - är att du har lyckats ställa om Fotoshops preferrenser för vit- och svartpunkt. Då blir det till att ge sig in i dialogerna för Nivåer (Levels) och kolla hur det står till. Det här är nog inte särskilt troligt, för då borde det påverka alla färger och inte bara vitt.
Men för att i alla fall utesluta möjligheten :
Ladda upp en bild och ta fram paletten för Nivåer.
Dubbelklicka på pipett-ikonen för vitt (den längst till höger).
Du ska då få upp en ny palett som ser ut som när du klickar på Färgväljaren i Verktygsraden.
Det är lite svårt att se det på bilden, men jag har t ex referrenspunkten för vitt ställd på 96% i HSB (= RGB 245, 245, 245). Kolla så att det inte står några konstiga värden i dom här rutorna, för då kan det vara det som ställer till det för dig.

#1 Tack för tipsen! Emellertid har jag äntligen lyckats lösa problemet, det var nån dum inställning i Print Preview som ställde till det.
Men återigen, tack för att du svarade!

Ok - bra att det löste sig med minimal arbetsinsats .. :)
Efter att jag skrev mitt första svar kom jag att tänka på att det kunde vara så enkelt som att skrivaren var "trasig", men det borde också påverka alla färger… Men, böjar man nå'n gång i framtiden plötsligt få brun-gula toner där det borde vara pappersvitt så vet man nu ytterligare en grunka som bör kollas.