Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 456 ggr
Willenkatten
0

Göra logga i CS3?

KyssEn liten undran!

När jag skall göra en logga (banner) är det då bäst att göra den i det format den skall ha från början, dvs 15 x 4 cm och upplösning 72?

Eller skall jag göra den i större format o förminska?

Tips/råd någon?

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

DavidG
0

Du har faktiskt helt missuppfattat storlek och upplösning.

När det gäller web så är det endast pixeldimensionerna som spelar någon roll (t ex 500px x 100px). Cm och PPI är bara relevant när pixlar ska överföras från digitalt till analogt (utskrift och tryck alltså).

"72 dpi för webben" är en seglevad myt som inte stämmer alls, och aldrig har gjort det :)
Det första felet är att det inte är DPI (Dots per Inch) utan PPI (Pixels per Inch).
Tror dock att vi kommer få leva med att folk säger DPI men menar PPI, trots att det är två helt olika saker :/

Det andra felet är att skärmar inte har någon standarsupplösning, utan den beror helt på skärmtillverkaren och användarens inställningar.

Det tredje felet är att det finns inga skärmar som har 72 PPI upplösning. De flesa skärmar idag har ca 90-120 PPI upplösning (de första svartvita Mac-skärmarna som kom på typ 70-talet hade en upplösning på 72 PPI men motsvarande skärmar på PC hade 96 PPI, så det var inte rätt ens då) :P

Så vad är då slutsatsen? Jo, gör din banner så stor som du vill ha den i pixlar :)

//D

Willenkatten
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

KyssJa, David! man lär så länge man lever…

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!