Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1196 ggr
Anne
0

Hur funkar Healing Brush?

Jag har inte riktigt kommit mig för att testa. När ska den egentligen användas? Vad kan den göra? Finns det någon bra, enkel tutorial?

bildochfoto
0

Jag gjorde en sökning på google. Fann den här rätt enkla tutorial. Du kan säkert finna fler i sökresultatet…

Gjorde också en sökning på you tube

IngelaS
0

Jag använder healing brush för att rensa huden innan jag gör en softning, tar bort finnar, mörkar ringar, födelsemärken m.m

Jag har opaciteten på 100% och använder en mellanmjuk pensel. Ibland kan man få "ringar" efter healingbrush och för att undvika det så har jag gjort en specialinställning på den så den inte är rund utan smalt oval. 

Healingbrush kan också funka om man vill ta bort skuggpartier i huden. När jag rensar huden så använder jag healing brush till 90% och cloning 10% (de områden där healingbrush inte tar), har den då inställd på kanske 15-20% opacitet. 

Man kan även prova att ändra blandningslägen på healing brush så den endast målar mörka respektive ljusa partier.

Healing brush är ett mycket välanvänt verktyg hos mig :)

Anne
0

Tack! Jag misstänkte att det var ett riktigt användbart verktyg. Ska sätta mig och experimentera någon dag :)

mandymoo
0

Jag använder den också tillsammans med cloning… oftast om man gör något där man får lite "kant" som kan vara svår att få bort… då är det ett bra redskap att använda precis i kanten. Inställningarna varierar mycket för mig - jag testar mig fram - blir jag inte nöjd börjar jag om o ändrar upp eller ner i opacitet. O använder oftast då en liten pensel…

Bästa sättet att lära sig är att leka .. testa o prova sig fram… o spara *Ler* så fort man är nöjd. Jag är sån att jag då också spar en kopia så att om jag tabbar mig så kan jag alltid gå tillbaka till något steg där jag var nöjd.

NeoTech
0

Healingbrush rent tekniskt funkar så som att den tar penselns storlek, plus tröskel värdet och räknar ut ett median värde och lägger på ovanpå det område man ritar i, baserat på opacitet.

"ringarna" som ingela pratar om är närliggande omräknade pixlar som blitt inklonade, och då trycker man snabbt på Ctrl+z och anger en annan pensel storlek eller tröskelvärde för beräkningen.

IngelaS
0

Det finns en artikel om lagningspenseln under "Photoshop-verktygspaletten"

Mvh Ingela

Foolproof
0

någon som kan hjälpa mig, hittar inte healingbrush på min photoshop! >< var finns den? haha

Petersen
0

Om du går vidare till Ingelas artikel så ser du den där :)

Klicka på länken så kommer ni till direkt till artikeln.
Artikel om Lagningspenseln

Foolproof
0

ok tackar :)