Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettwip-work-in-progress
Läst 422 ggr
Jiger
2007-04-18 21:09
0

Chrome Type (sv: Krom - typ... ) :)

Har under ett antal år (läs: sedan jag började med Fotoshop = ver 4.0) stött på/letat efter sätt att göra kromade grunkor. Väldigt poppis emellanåt är det att göra kromad text, nämligen. Det finns ungerfär umpton-tusen beskrivningar på hur man ska bära sig åt och de flesta innefattande halsbrytande övningar i Layer Styles (Lagerstilar) och/eller användning av någon form av custom-filter, dito action eller plugin (Eye Candy) etc. Alla i mitt tycke nästan övertygande, men inte riktigt ….

Så, då satte jag igång med egna experiment och har nu kommit såpass på väg att jag tycker det börjar likna nå't. En enda lagerstil används - och en mycket enkel sådan. Allt är 100% Fotoshop och inget annat. En ytterligare fördel med den metod jag "kommit på" är att man kan tillverka blanka metallytor från scratch (sv: 0) med i stort sett samma grunder.

Bildexemplen är lite väl små för att effekten ska gå fram riktigt ordentligt, men vad tycker ni? Kan det passera som krom?

Något större bild här

Jiger
2007-04-18 21:17
0

Jösses …  jag la ut det här för knappt 10 minuter sedan och det är redan läst 8 ggr … Förvånad

IngelaS
2007-04-18 21:48
0

tycker jag absolut, hur gjorde du?

Jiger
2007-04-18 22:31
0

Om du inte misstycker, Ingela, så vill jag hålla på den här ett tag och fila lite till på den tills jag känner att jag har hamnat rätt. Ville bara få kvalificerade omdömen om WIP-n för tillfället och det borde jag ju kunna få här. 

Den kommer att dyka upp (lovar!) men jag hade tänkt att försöka skriva ner ett antal sådana här Tips&Trix där man mer eller mindre uteslutande använder Photoshop från början till slut och göra det som en serie nerladdningsbara pdf-dokument. Det blir annars en ganska lång och urymmeskrävande "artikel" att trycka upp i det här forumet, eftersom det krävs en beskrivning som beskriver processen steg-för-steg (och varför) och ett ganska stort antal skärmdumpar.

Så, varför då inte göra heder åt InDesign och producera väl-layoutade pdf:er som intresserade medlemmar kan ladda ner till HD ?

Men jag tycker att jag bör ha en mindre samling att erbjuda innan jag börjar publicera, så jag siktar på att ha det inom överskådlig framtid…

Jiger
2007-04-18 23:30
0

hmmm… verkar som om det är serverproblem hos min URL provider. Den större bilden finns där, men kontakten med servern verkar för tillfället vara lite darrig…