Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 1149 ggr
felixhaljeskog
0

HDR försök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mitt första försök på en HDR bild, jag är inte nöjd överhuvudtaget, men vill gärna veta vad jag kan göra för att förbättra mig ! =)

AndersT
0

Bilden har en haloeffekt som inte ska va där. Den handlar om inställningarna du har gjort. Sedan beror det på grundbilden också om du har fotat med olika exponeringar i RAW. Det som funkar i bilden är det gröna, där du lyckats få till HDR-känslan.

Jag har fått lära mig att rena naturbilder ska vara svårare att skapa HDR av. Ta en bild av t ex hus med olika färger, eller bilar på en parkering, för att testa dig fram…

Jag tror också att en sak man lätt gör när man börjar med HDR är att man tar i för mycket utan att riktigt tänka på det. Ibland kan lite också vara fint. Bara något att tänka på…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

felixhaljeskog
0

Jo jag tycker också att den har haloeffekt..

Ja jag får testa mig fram på det sättet då :P
mjo jag brukar ha lätt för att ta i för mycket =)

felixhaljeskog
0

men hur e de med typ solnedgångar / uppgångar? e de också svårt för en början ? för jag har försökt på en, men den ser mer överredigerad ut :P

och är Lightroom bra å ha när man håller på med HDR?

soren-p
0

#3 Det finns en plug-in till LR som heter HDR Efex Pro. Jag är själv nybörjare så jag vet inte vilka som är bra eller dåliga. Notera att HDR Efex Pro körs utanför LR, som ett separat redigeringsprogram.

felixhaljeskog
0

hehe okej en tänkte , om an gör in bild i Photomatix, å sedan lägger in den i lightroom för att fixa lite, blir de bttre då?

soren-p
0

OK, då avstår jag från att svara :)

felixhaljeskog
0

hehe men ska kolla på de du skrev också så tack för tipset ! :)