Adobe Photoshop Lightroom
Har laddat ner och installerat, de funkade först men sen när jag skulle skapa ny "katalog", så startades lightroom om, men nu fungerar de inte…
När jag försöker öppna lightroom nu så står de "Öppnar Katalog" men sen står det att Programet har slutat fungera..
Någon som vet vad jag kan göra ?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Kör du Windows? Min katalog ligger i mappen
C:\Documents and Settings\Sören\Mina dokument\Mina bilder\Lightroom
Katalogfilen (databasen) heter hos mig Lightroom 3 Catalog.lrcat och du kan prova att tillfälligt flytta katalogfilen för att starta LR. Får du väl igång applikationen kan du ju sen testa File/Open catalog.
Ett annat tips, när LR ej exekverar skall det inte finnas någon fil som heter Lightroom 3 Catalog.lrcat.lock i mappen. Gör det det så radera den.
ok ska kolla tack !=)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Jag har ingen mapp som heter något med Catalog, har bara en fil som heter catalog converters .. :S
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#3 Katalogen tillhör användaren mer än applikationen. Har du letat i Mina dokument? (om du kör Windows).
Alternativt, logga in som annan användare. Starta LR och välj Redigera/Kataloginställningar i menyn. I fliken "Allmänt", klicka på knappen "Visa" vid översta raden "Plats" så öppnas katalog-mappen i utforskaren.
Hittar inget på mina dokument heller, och jag kommer inte in i lightroom överhuvudtaget .. :S
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#5 Har du provat att logga ut ur windows och logga in som annan användare? Varje användare har sin egen katalog och om du får igång LR med en annan användare får man dra slutsatsen att din (ursprungliga) katalog blivit korrupt på något sätt. Om LR inte startar ens för en annan användare är det nog bara att avinstallera och installera om.
Har du lagt ner arbete på katalogen (importerat många bilder, behandlat dem, osv), så bör du nog säkerhetskopiera katalogen innan avinstallation.
ska prova annan användare, men installerat om har jag redan gjort, men samma fel låg där direkt när jag skulle starta lightroom, vet inte vad som har hänt :S
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Så här ser det ut när jag ska öppna Lightroom =)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
OK, felmeddelandet ger i alla fall info om vad katalogen heter. Sök efter filen DSC_0010.JPG.lrcat så hittar du katalogen (om den finns). När du väl har hittat katalogen så prova att flytta den och starta LR.
ok ska prova =)
Fan va ja känner mig tjatig haha !
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Den hittar inte filen :S
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Det fungerar nu =) tack så mycket !
Men nu e bara mitt problem, hur börjar jag redigera en bild, jag tycker jag sitter fast på att importera bilder ..
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Va bra att det fungerar!
Klicka på Develop eller tryck då D-tangenten för att redigera.