Vad ska jag tänka på?
Har nu försökt och få fram ett lite spöklikt träd, är som sagt nybörjare och tänkte höra på lite tips på hur jag kan göra mitt kort bättre.
har använt skuggor för och få trädet mycket mörkare och så har jag även skuggat så att det blir mer ljus kring trädet.
Sen har jag gjort det S/V.
Bör jag göra något mer för att det ska bli ännu bättre???
Alla tips är uppskattade.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Hmmm, jag tycker det är ruskigt mycket "spöke" som det är. Svårt "ämne". Möjligen så är det vita ljusa kring grenarna, speciellt i övre delen av din bild lite väl iögonfallande/störande.
Kanske ideérna lockas fram ytterliggare om du visar en "före" bild, jag vet inte, dundersvårt :)

Jiger - sa snyggt! Men hur sjutton fick du dit manen utan att tillbringa timmar pa att markera tradet? Eller sa tillbringade du kanske timmar….
Härligt Jiger! Vilken smocka du la in där. Spökeffekternas mästare.

Petersen: Öööhh… nä, det är ingen smocka - det är en måne..Men stort tack för berömmet !! (Mera !! MERA !!! ) 
Pyrst: Å herre g.. nu är vi där igen … "Hur gjorde jag", vilket jag ju sällan eller aldrig riktigt vet och kommer ihåg.
Men så långt jag kan minnas då: Nä, det är faktiskt inte gjort en enda markering på trädet. Allt beror på blandningslägen (Blending moods) på lagren.
Först fick jag då börja med att minska storleken med 1/3 och konvertera Maddes gråskalebild till RGB. Annars hade inte arkivbilden på månen varit stor nog och jag hade heller inte haft tillgång till alla justeringslager och inställningsmöjligheter som kunde komma att behövas.
Över Maddes trädbild la jag en bildarkivsbild på en måne med svart bakgrund och ändrade blandningsläget från Normal till Overlay (Täcka över). Fick då maddes helt svarta träd att "teckna igenom" det ljusa i månbilden = illusionen av månen bakom trädet, även om mån-lagret ligger över träd-lagret. Där fanns alltså redan grunden till redigeringen.
Markerade månens svarta bakgrund med "Tragic Wand" (Trollstaven), inverterade markeringen (bara månen) och krympte markeringen 5 pixlar. Med markeringen aktiv la jag på ett justeringslager Levels (Nivåer) och justerade sliders till att omsluta histogrammet utan "överskott". Sköt gamma-slidern (mittreglaget) "en skuss" till höger. Ändrade blandningsläget till Overlay (Täcka över) - tror jag … Fortfarande med markeringen aktiv la jag ett nytt justeringslager Curves (Kurvor) ovanpå det och fipplade till kurvan till en s-form (höjde kontrasten). Ändrade blandningsläget på detta lager till Hard Light (Hård … ? ) och drog ner opaciteten "en skuss". Avlsutade med en lagermask på månbildens grundlager och drog några Gradients (svart-till-vitt, radial och multiply) på vänster sida för att ta fram grenverket.
That's about it. Inga komplicerade markeringar eller maskningar, två lager, två justeringslager och en lagermask.
Och eftersom Madde så benäget har lagt ut originalbilden, så lägger jag ut arkvibilden på månen (Det är lugnt. Har kollat och det är OK) så att dom som känner sig inspirerade kan testa själva eller komma på nya hårresande/bloddrypande/nervskärande/tandskallrande varianter.
Ha de' !

jättefina bilder ni har gjort av mitt träd. önskar jag var lika duktig. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ingela, var det den bilden du jobbade med i natt
Skojar, du gjorde det väl på 2 minuter samtigt dom du strök tvätten
Säger som Madde, är också avundsjuk

Nä Gunnar jag tog det mellan disken och eftermiddagskaffet, lite längre tid än 2 min. tog det allt 

Har vi satt igång nå't här .. ? 
Kul att du använde den "cirkel" som trädets vänstra grenar bildar i kompositionen, Ingela.
Nä, det är inte mer tidskrävande än så när man väl kommit på knixet. Det tog faktiskt betydligt längre tid att skriva ner - och rådbråka hjärnan på minnesbilder - än att göra den.
Fler varianter? Någon?

Jag kan ju inte vara med i tävlingen så det här är enda sättet att få göra något kul ibland 
Säger som Jiger, in med fler varianter bara! :)

Kanske det skulle gå att göra en tråd där medlemmar kan lägga in en bild och få förslag på redigeringar? Blir ju litet som tävlingen, fast utan priser…men det är ju kul att få som en frivillig uppgift…blir inspirerande. Är ju kul att få se hur Ni hära har gjort olika varianter på ett träd :)
Fast det kanske bli emot reglerna?

#13 ingen dum idé men då måste det bli en stockbild eller en bild som fotografen släpper fri från upphovsrätten.
Anledningen till att jag inte vill att man ska lägga ut bilder med förfrågan om redigering är att det kan utnyttjas kommersiellt.
Ska fundera lite på det…förslag & ideér mottages tacksamt men vi bör nog öppna en ny tråd om det
Mvh Ingela
Mycket nice bild IngelaS! och Jigers var helt ok oxå!
Får sköna Sleepy Hollow-vibbar av dom! :)
Själva grundbilden var cool oxå Madde

Kolla med stället stockbilderna kommer ifrån. Hos dom flesta jag känner till är det ok att använda lo-res versioner, även om bilden från början är hi-res = sampla om dom till 72 dpi och skala ner till runt 800 pxl på längsta sida.
Förutom stock.exchange finns det en hel del som skulle kunna användas på morgue.File
Men nu är det middag. Jag är hungrig !
//Hovmästar'n ! Kan jag få en vändstekt häst med sås till det här bordet, tack. Åsså 4 kilogram Hasselbackspotatis, två fat Husets och ett välhängt lavemang… Vassa..? Är det slut på häst ? Jamen det går lika bra med giraff. //

#15 tack phanatos, kul att du gillar den 
tar jag som en riktig komplimang eftersom både du och tomas är fruktansvärt duktiga på den sortens bilder *glad*
Ja din var ju inte sämre heller den Ingela, dang that rock!
Jiger, jag menar ju såklart att din modd var så himla braaa, så det satt som en "smocka" rakt i nyllet när man öppnade den :)

tackar petersén 

Panathos: Tackar för omdömet ! Jag hann aldrig med att tacka igår, för jag fick rusa iväg mitt i forumandet för att göra en utvärdering av en brandskada.
Petersen: Jodu, det är inte helt ofarligt att öppna bilder här. Hur gick det med näsan ? ..

Knepigt hur det kan bli ibland. Lite lek med några bilder utan något egentligt syfte mer än att testa och - pang - så är det nå´t nytt på G. Ger liksom ett perspektiv på John Lennons ord "Life is what happends while you're busy making plans for it ".
Men det är kul !