Photomatix hjälp !
Har provat lite i photomatix och försökt få till en bra HDR bild, men känns som jag aldrig lyckas…
Eftersom jag inte har någon bild sparad så kan jag inte fråga om vad jag gör för fel, men finns de någon som vet någon guide ungifär som man kan sitta och kolla på på sidan om medans man håller på?
har även försökt på PS men de blir bara konstigt tycker jag :P
Sen en till fråga.. Hur ändrar man exponeringen på PS? eller måste man ta 3 olika bilder och sen försöka göra HDR?
för de finns bilder jag skulle vilja prova på för jag tror dom skulle bli fina som HDR :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Här är några tutorialer. Någon kanske passar dig. Annars kan du googla på Photomatix tutorial och du får upp fler.
Du måste ha minst tre bilder när du ska göra en HDR bild.
Antingen tar du tre olika exponeringar med din kamera. Eller så gör du en som man kallar "Fusk HDR"
Då kan du använda en och samma bild, men du måste göra tre olika exponeringar på dom
Den ena låter du vara normal. En av dom kan du ljusa upp, och den tredje mörkar du ner. Du kan använda dig av kurvor för ljusändringarna. Det går alldeles utmärkt.
Okej tack ! ska kolla dom ! =)
Ja vet de där med tre bilder och så ville bara veta hur man ändrar exponeringen på t.ex PS, som du nu gav svar på så Tack ! =)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Om du fotar RAW kan du ta in bilden i Photomatix så gör programmet automatiskt tre "exponeringar" så du kan tonmappa bilden sedan.
Men för riktig HDR behövs som sagt flera riktiga exponeringar.
En jpg kan heller aldrig vara HDR då den är 8-bitars hur man än vänder på det. En jpg blir en tonmappad representation av HDR bilden.
Mjo jag tycker inte jpg bilder blir så HDR när man ser slutresultatet :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Vad ska man spara bilden i då för att de ska bli High Dynamic Range?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Man sparar i formatet .hdr . Problemet där är att det finns inga monitorer som kan visa en hdr bild ( eller det finns men kostar hundratusentals kronor ) .
.hdr bilder används bland annat i 3d program som belysningskällor mm, där kan man ha nytta av det stora dynamiska omfånget.
Därför använder Photomatix och andra HDR program Tonmappning som gör att man kan konvertera hdr bilden till ett format som vi kan se på nätet tex. Då kan man välja hur de olika exponeringarna ska blandas och man får ett representation av en hdr bild.
Jahaa okej hehe :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px