Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 1138 ggr
lovebuz
0

Elsa i Sagoskogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en liten sagobild igen från mig. Inte ofta det händer, men jag börjar åter få upp suget för detta.

Alla foton är mina egna.

Bilden består av:
- en groda
- en badstrand med stenar
- blomma
- nyckelpiga
- vattendroppar (spöet i handen)
- skog

Illustrationer:
- vingar (ritade)
- trollslända (photoshoppensel)

Monarchy
0

Trevlig dock så ser jag ingen helhet, alla bilder ser inklippta ut, fixar du det har du en bra bild

lovebuz
0

Jasså du tycker det. Kan inte jag påstå direkt :)

lovebuz
0

Denna gjordes förra året och är också en sagoskogenbild.

Cindy-
0

Theo i sagoskogen tycker jag är underbart söt!!!

Den första är också söt, men jag gillar redigeringen i Theobilden bäst.

lovebuz
0

Exakt vad är proböemet med elsa sagoskogen? :) kan ju vara bra att veta.

Monarchy
0

#2  En sak vad du tycker, en annan sak vad andra tycker. Bara för du inte tycker det betyder det inte att andra har en annan uppfattning :)

Sen hur du använder den informationen är helt upp till dig

lovebuz
0

Monarchy: Förklara vad som kan göras bättre då :) Om du vet kan du förklara.

Monarchy
0

nej jag vet inte, är inte insatt i photoshop på det sättet, men man ser att alla bilder har olika textur, yta.  Hade dom haft samma hade det blivit en en bild ist för flera.    

Du får experimentera :)

googla/youtuba:a

Lycka till !

Cindy-
0

Jag kan försöka hjälpa till lite här… Skrattande

Något du kan tänka på som inte riktigt funkar i den här bilden är ljuset. Ljuset kommer från olika håll, och det kan vara det Monarchy menar med att det ser inklippt ut.

Ljuset måste komma från samma håll på de objekt som monteras in. Det är väl det som kan vara ett problem när man gör collage/fotomanipulationer.

Med ljus och skuggor rätt så får bilden en helt annan realism.

Det är också viktigt att tänka på att färgtonerna på de monterade objekten stämmer.

Skuggan bakom pojken ligger fel. Jag har själv problem med att lägga skuggor rätt. Men om du tänker dig att pojken är upplyst på sin vänstra sida, så ska hans skugga ligga på motsatt sida.

Sen känns det som att stenarna svävar lite. Speciellt de bakom pojken. Där kan man jobba mer med skuggor och ljus.

Det här med fotomanipulation är inte helt lätt. Och det krävs att man tränar en del, och att man försöker tänka på hur realistiskt det ser ut. Skuggor och ljus är A och O.

Sen kommer det andra, färg, kontrast, oskärpa osv osv. Jobba in varje detalj /objekt som du monterar så att det smälter in rätt i omgivningen.

Jag tycker att bilden är jättesöt, men de här detaljerna med ljus och skugga stämmer tyvärr inte just i den här bilden.

Försök att tänka på de här detaljerna så ska du se att du får kläm på det.

Och jag hoppas du tar det här för den konstruktiva kritik som det är menat att vara.

Jag visar här nedan på din bild hur ljuset kommer från olika riktningar så förstår du vad jag menar.

lovebuz
0

Skuggan bakom Elsa kan jag förstå är fel. Men stenarna och stranden är en bild tillsammans så de ser ut så ;) Henns ljus kommer rakt mot ansiktet viljet jag tycker mig ha gjort.

Tanken var att ljuset skulle komma från vänster. Därav har jag lagt skuggan så. Spöet ska se ut som att solen skiner på den från vänster därav skuggan på henne.

Blommorna i sin tur har fått skuggan som på det sättet att solen kommer från vänster. Visst det går säkert att göra bättre men det får jag väl ta sen.

Anser mig inte dåligt på photoshop, då jag även jobbar med det på en reklambyrå i vanliga fall och har gjort det i flera år. Men visst jag är inte kanonbra på montage då jag är mer fotograf än detta.

Oskärpan tycker jag att jag har gjort på nyckelpigan men jag vet inte vilka mer? Hela bilden i sig har jag gett en varm ton.

Jaja jag får väl ta detta då ;) Inte min starkaste sida att behöva ha fel ;)

Cindy-
0

Ja hur som  helst så känns det som att ljuset kommer från flera håll.

Men det spelar ingen roll, du behöver inte ta det negativt. Bilden är söt, men jag föredrar ändå Theo bilden då jag tycker att den har ett fint djup, och färgerna tilltalar mig mer. Hela Theo-bilden känns lite mjukare.

Men huvudsaken att DU är nöjd med Elsa bilden. Det är det som är det viktigaste.

Jag är inte här för att kritisera andras bilder, men du bad om att få höra vad som kunde göras bättre. Så det var bara några förslag.

lovebuz
0

Nej det är ingen fara :) jag behöver öva mer.

Moa-16
0

Älskar andra bilden, då den känns mer mjuk men den första var också söt!

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Gud vilken fin bild :D