Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 2698 ggr
[Koppsal]
2011-08-17 11:37
0

NY Bild!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

äntligen har jag tid att lägga ut mina bilder. jag vill så gärna visa dem för er och får lite kritik tillbaks. 

Jag jobbad inte speciellt länge med den här. Kanske 4,5 timmar. Men också avvände jag hjälp från en tutorial. Jag har inte följt den till punkt och pricka, jag har använt den så jag vet ungefär hur jag ska jobba med mina bilder. Jag la till penslar också, experimenterade lite. Det enda jag tvekar över är fåglarna. Jag tror jag ska ta bort dem. Men annars gillar jag min bild.  
penslarna jag använt kommer från www.myphotoshopbrushes.com 

Sen vilka bliden jag använt och vart de kommer ifrån finns på bilden nedanför.

Jag läge mig i kategorin nybörjare för jag anser att jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att kallas avancerad användare :)

[Koppsal]
2011-08-17 11:39
0

Här är alla efter-före bilder. :)

AndersT
2011-08-17 12:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är riktigt bra gjort tycker jag!!! Snyggt.

Enda lilla är att penslarna du lagt dit - det verkar som det är lite för oskarpt nere till vänster vid hennes fot. fast du kanske ska ha det så.. Bra gjort är det iaf.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Moa-16
2011-08-17 14:23
0

Riktigt bra, vad duktig du blivit! Men tror jag skulle gilla bilden mer utan penslarna, ser så onaturligt ut.

[midredfungus]
2011-08-17 14:47
0

NICE! :D

[Koppsal]
2011-08-17 15:55
0

#2 det spelar egentligen inte så mycket roll antar jag :) Men tack iaf!! 

#3 det var det som var grejen. när jag var klar så såg det precis ut som mina andra bilder. Så detta var ett slags experiment :3 Men det är såklart en smaksak ! :D

#4 Tack! :D

Cindy-
2011-08-17 17:46
0

Jättefin bild!!! Skrattande

Men jag måste hålla med tidigare talare när det gäller penseljobbet.

Allt är en smaksak, och det finns inget som är rätt eller fel. Men min personliga åsikt är att jag tycker att det förstör bilden. Speciellt den stora blaffan över och vid armen på höger sida.

Jag förstår inte riktigt syftet med det.

Sen känns bakgrunden, lite oproportionerlig i jämförelse med flickan. Men det är ju inget allvarligt. Bara en känsla jag får.

Men åter igen, en fin bild! Bra jobbat! :)

[Koppsal]
2011-08-17 17:53
0

#6 tack!! :)

jo jag tänkte på det sen. men inget jag orkar ändra nu.

Penslarna vara bara för att få variation i mina bilder. de ser alltid likadana ut. är alltid lika tråkiga. de ser så normala ut. så mainstream. och JAG är inte mainstream alls som person.

om man förstår mig så förstår man bilden. Jag ser penslarna som en slags aura runt henne. varje pensel är en känsla. men jag vet inte. bara något jag hittat på :) 
självklart kan man ta bort penslarna, men enligt mig blir det riktigt tråkigt då.

Moa-16
2011-08-17 18:21
0

#7 Jag tror inte den skulle bli tråkig. Tycker mest att penslarna förstör bilden, inte att den blir intressant men som sagt, man har olika smak, du gör ju som du tycker blir bäst i slutändan :)

[Koppsal]
2011-08-17 18:50
0

#8 den blir tråkig när man inte får se variation.  samma sak om och om igen. det är skit tråkigt. så ja jag prövade penslar nu. och jag förstår inte hur den skulle kunna vara bättre utan penslar. Vrf inte börja tänka på vad det kan symbolisera bilden. för det finns ju ett syfte till vrf de är där. Det borde ju egentligen göra den mer intressant eftersom det inte är verkligt. ? eller?

Moa-16
2011-08-17 18:57
0

#9 Jag är inte så djup av mig, tittar bara bilden & tycker personligen den skulle se bättre ut utan penslar, men jag förstår hur du tänker!

[Koppsal]
2011-08-17 18:59
0

#10 ok.

[midredfungus]
2011-08-17 19:20
0

#11 Jag tycker den ser bra ut med penslarna, hade sett fattigt ut utan.

Cindy-
2011-08-17 19:40
0

#7 Ja jag förstår vad du menar. Självklart ska du ha penseljobbet kvar. Det är DU som ska vara nöjd med bilden.

Det finns ju lika många olika tycke och smak som det finns människor. Så det finns inget som är rätt eller fel. Skrattande

[Koppsal]
2011-08-17 19:57
0

#12 precis. det hade blivit tomt. xd

#13 jo ioförsig.

DavidG
2011-08-20 01:03
0

Jag ska vara ärlig och säga som det är, jag orkade inte läsa tråden så jag har ingen aning om vad du fått för kommentarer men här kommer mina :P

Bra jobbat, gillar idén och stämningen skarpt :)

Du behöver däremot jobba lite mer med kontraster och ljus. Det är ett jättefint ljus i bilden så med lite kurvjusteringar och masker kan du förstärka det och skapa en mycket mer stämningsfylld bild.

Jag gjorde en liten femminutersskiss som visar vad jag menar.
Fortsätt jobba på den så kommer den bli grym :)

//D

DavidG
2011-08-20 01:10
0

Glömde en sak.

Krusidullet bakom modellen ska du inte göra på det sättet tro jag.
Se först till att fixa montaget bakom modellen, skapa sedan ett eget lager för krusidullet som du använder penslarna på. Lägg det lagret under modellen, skapa sedan ett nytt lager (precis ovanför krusudullet) med blandningsläge mjukt ljus/soft light och måla med svart färg för att göra skuggor i krusidullet.

Det här blev ju mer eller mindre obegripligt inser jag nu när jag läser det :P
Om du inte fattar så får du säga till så löser jag det :)

//D

[Koppsal]
2011-08-20 10:34
0

#16 jodå det gör jag. Ska se om jag kan fixa lite tid för att ändra det :)

[Koppsal]
2011-08-20 10:35
0

by the way, tack! :D

Gips
2011-08-31 22:30
0

OJoj det här forumet innehåller ju stenproffsiga bilder. Jag tycker det jag sett här hittills är mycket intressantare än det man brukar se på i fokus olika fotoforum. Den ljusa varianten av denna bilden gillar jag;)

[Koppsal]
2011-09-01 11:16
0

#19 jo jag måste erkänna. den var mycket snyggare ^^ Synd bara att jag inte gjort den. xD

Men får försöka kluta ut hur han gjorde den och göra en ny :D

DavidG
2011-09-01 18:32
0

#20 Det är inte så svårt. Ta min version och lägg i ett eget lager överst i din fil. Slå på/av det lagret upprepade gånger för att se vad som skiljer sig och se sedan till att fixa det ;)
Det är väldigt vanligt (säkert 95% av alla jobb jag gör) att AD:n lämnar en skiss, ungefär som jag gjorde nu, och då lägger man den på toppen för att snabbt kunna jamföra bilderna. Det är ett snabbt och bra sätt för att se hur en bild är gjord och för att snabbt komma till ett bra läge för att kunna påbörja den sista sluttouchen, det där lilla extra som gör en bild lite mer speciell, istället för att behöva spendera en halv evighet bara på att försöka efterlikna skissen.

Fortsätt jobba på den, vill jättegärna se en mer genomarbetad version :)

//D

[Koppsal]
2011-09-01 18:58
0

#21 ok tack!! Det känns rätt bra nu. Grejen är jag har så dåligt tålamod. kanske därför de ser halvklara ut. Ibland händer det at jag vill jobba vidare på något och därför lämnar det oklart. Om jag är riktigt inspirerad kanske jag gör klart bilden. 

Men när jag tycker att "nu får den vara klar". Då orka jag verkligen inte gå tillbaka för att rätta till felen. Då har jag absolut ingen inspiration kvar och vill börja på något nytt. Dessutom har jag väldigt svårt att få inspiration så det dröjer rätt länge mellan varje bild.

DavidG
2011-09-01 19:17
0

Jag känner igen det där så väl, så väl.
Jag är/har varit precis som dig men det är faktiskt så att om man vill bli riktigt duktig så måste man lära sig att "göra om och göra rätt". Man utvecklas inte av att sluta när det börjar bli svårt, utan det är varje minut EFTER att man kände sig nöjd första gången som tar en framåt. Så fortsätt jobba på gamla bilder, tänk inte bara nytt.

//D

[Koppsal]
2011-09-01 19:28
0

#23 jo det stämmer precis. 

Men motivation finns inte där. Men jag tror det blir bättre nu när jag börjat en estetisk linje på gymnasiet med inriktning Digitalt Skapande. Där vi håller på med photoshop, foto och estetisk kommunikation. Varje gång lär jag mig något nytt och planerar att använda det i mina kommande bilder. Speciellt hur man kommunicerar med sina bilder.

Fast jag har bara gått en vecka än så länge så det dröjer nog några veckor. :)

DavidG
2011-09-01 19:33
0

Lycka till, det låter som att det kan vara en bra utbildning för dig :)

Jag upprepar ändå en gång till (för vem vet - det kanske sätter sig i bakhuvudet någonstans ;)) att glöm inte att återgå till gamla bilder och förbättra dem ytterligare lite. Bli aldrig nöjd. Det är det man faktiskt utvecklas av.

//D

[Koppsal]
2011-09-01 19:47
0

#25 tack så jätte mycket! Jag ska komma ihåg det. Kanske när jag har tråkigt kan jag gå tillbaka till någon bild. 

Men tror du det skulle gå om man gjorde om bilden helt fast med exakt samma stock och arbeta med det på samma sätt??

DavidG
2011-09-01 19:53
0

Absolut!
Det bästa är ju om man kan göra om det från grunden men ibland kan det vara väldigt mycket jobb. Däremot får man chansen att göra det bra hela vägen vilket alltid leder till ett bättre slutresultat.

//D

[Koppsal]
2011-09-01 19:54
0

#27 okej super! Då kanske det blir lättare att få inspiration. för det känns ju som att börja på en ny bild :)))

DavidG
2011-09-01 21:21
0

Måste även tillägga att du får lägga till och ta bort vad du vill. Det är bara utveckling av den ursprungliga bildidéen och det är bara possitivt :)

Meningen är att man ska förbättra det som förbättras kan. Det kan ibland innebära att helt ta bort något, eller att ändra bilden drastiskt. Förbättra det som kan förbättras för att komma så nära din bildidé som du bara kan.

//D

[Koppsal]
2011-09-02 08:04
0

#29 okej super bra :)  Så komma ihåg den här tråden så jag kan gå tillbaka till den senare :))

[Koppsal]
2011-09-02 19:02
0

ok jag prövade lite snabbt nu. (45 min, lite mer lite mindre)

Penslarna är borta. Jag har gjort ljusare och mörkare många gånger. Fokuserat på hennes kropp. 

Sen drog jag ner färgerna rejält runt henne och förstärkte dem mer i hörnen samt skuggorna eftersom jag ljusare upp bilden rätt mycket. Detta är bara en liten test och jag vill gärna veta om det här är bättre?

Moa-16
2011-09-02 19:07
0

#31 Enligt mig blev det iaf mycket bättre! :)

[Koppsal]
2011-09-02 19:08
0

#31 ok tack! ^^

Cindy-
2011-09-03 09:29
0

Jag tycker att din sista version faller mig mer i smaken. Men det är ju som alltid att alla tycker olika.

Nu tycker jag att bilden blev ren och snygg.

[Koppsal]
2011-09-03 10:59
0

#34 ok tack! :)

Monky
2011-09-05 15:21
0

Gud så läcklert!!

Jag hare själv precis skaffat en systemkamera och leker lite med gaffligt och nu gjort min förtsa HDR bild. Och jag är väldigt nyfiken på hur man får in, som i din bild, en person från en bild in i en annan bild. Har du nån bra tutorial att länka till?

Glad

[Koppsal]
2011-09-05 15:50
0

# 36 tack så mycket!! :)

Njaeee jag har några stycken. jag skickar pm :))

DavidG
2011-09-05 21:45
0

Jag tycker det ser jättemycket bättre ut men tycker fortfarande att den är något underexponerad. Du är absolut på väg åt rätt håll däremot. Bra jobbat :) //D

[Koppsal]
2011-09-06 16:13
0

#38 okej bra att veta :) tack så mycket!

candyme
2011-09-08 23:01
0

Wow, verkligen jättefin bild :O :)

/Emma

[Koppsal]
2011-09-09 06:52
0

#40 tack!! :)

felixhaljeskog
2011-09-10 11:57
0

Tycker den va skit snygg ! Penslarna gör den till något "annat", utan penslarna såg den bara Tom ut, så själv tycker ja de e snyggare med penslarna ! =)
Och fåglarna tycker jag du ska ha kvar, det ger mer liv i bilden :P

[Koppsal]
2011-09-10 15:49
0

#42 tack så mycket! äntligen någon som tänker i samma banor som mig. haha :D

Den ser faktiskt rätt tom ut och tråkig. men nu får det bli så. xd

DavidG
2011-09-11 02:25
0

Jag tänkte faktiskt inte på att både fåglar och penslar var borta första gången jag tittade på den. Då tittade jag bara på bildbearbetnigen i övrigt (ljus, kontraster, färger) :P

Jag tycker oxå att både penslar och fåglar ska vara med. Klart mycket mer liv och känsla då! Däremot så påpekade jag i första inlägget att penseldelen bör jobbas mer på ;)

Ge inte upp nu! Det kommer bli skitsnyggt tillslut! :D

//D

[Koppsal]
2011-09-11 10:02
0

#44 jo det sa du. det kommer jag ihåg. Får väl sätt mig ner och jobba lite sen när jag har lust :) 

Men tycker du jag ska ta helt nya penslar eller? Eller bara lägga skuggor och highlights och sådant på dem?

DavidG
2011-09-11 12:41
0

jag gillr formen på de penslar du använt, så kör på med dem du :)