Ny och tar gärna lite kritik
Hej,
Jag är ganska ny här och bekantar mig just nu med Photoshop samt Lightroom. Jag har inga tidigare erfarenheter av bildredigering utan huvudsakligen tittat på moderskeppet.se coh youtube de senaste 2 veckorna
I förra veckan tog jag några bilder på min systerson och lägger upp en före/efterbild här i hopp om att få lite mer tips, ideér och kritik.
Tanken va en mörk och lite dyster bild och jag är väldigt nöjd med resultatet men de finns ju alltid nåt man kan göra ännu bättre.

Hej :)
Ja visst är det så att det alltid finns något man kan göra bättre som du skriver. Egentligen kan man ju hålla på nästan hur länge som helst med en bild.
Men jag tycker att du gjort ett jättebra jobb med din bild. Du ville ha en lite mörkare och lite dyster bild, och det har du fått fram.
Jag tycker också att du fått fram hans kindben snyggt, och det mörka runt ögonen.
Så kort och gott så tycker jag du lyckats bra med bilden! 

Tack!
Jo det är ju som du säger, man kan sitta hur länge som helst, "bara lite till där, å lite där…." osv…
Som nybörjare är man ju ganska klåfingrig också, man vill testa allt och det slutar nästan med att de istället ser konstigt ut. Men med den här bilden kände jag att jag ändå slutade i "rätt tid".

Wow!! Va fräckt!! Är det dodge verktyget du använt? Jag vågade inte ens testa att "highlighta" så mycket men de blev ju galet snyggt!!
Nu blev det ju också lite mer sagolikt eller jeansreklam över det hela, min version var mera klock/cigarettreklam kanske…

Hmm…nu har jag googlat på mellankontrast och hittat detta; http://www.moderskeppet.se/photoshop/effekter/06.php
Men mitt resultat blev inte alls så fint…
Himlen blev konstig och jag fick inte så mycket ljus i ansiktet som önskat.
Det är en bra grundteknik och du är på väg åt helt rätt håll :)
Det krävs däremot att man jobbar mer selektivt med ljus och kontraster så att olika delar av bilden får lagom mängd. Använd justeringslager och lagermasker för att måla fram justeringarna.
Ja, det är dodge & burn :)
Var förresten lite försiktig med skuggan under höger öga (hans vänstra). Den går upp lite för mycket under ögat vilket gör att nästan känns som en bula. På min version plockade jag upp änden på skuggan lite så att det blev mindre markant.
//D

Tack för alla tips!!!
Justeringslager och lagermasker och sånt är väldigt nytt för mig, i princip okänt ännu. Testar olika verktyg mest och bekantar mig med PS som läget är nu. Ska pröva mig fram lite mer.