Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett3d
Läst 1372 ggr
MichaelE
2011-09-20 13:03
0

Genesis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Daz3D har skapat en annorlunda lösning till att skapa människor och det är genom morphning /shaping där du med hjälp av reglage kan ändra figurens utseende.

Programmet är gratis till och med den sista oktober i år så ni som är intresserade kan ju testa det.

Nedan har ni en bild som jag har skapat med lite godbitar av vad man kan skapa med Genesis.

Renderad i Carrara.

[JgraphNet]
2011-09-20 14:09
0

Genesis verkar definitivt lovande i jämförelse med Millenium Characters upp till Victoria 4, Michael 4, David, Hiro, Stephanie etc (Gen 4).

Förhoppningsvis kommer animationer att bli betydligt mycket mer realistiska med Weight Mapping-systemet och vad jag sett hittills av Genesis verkar den ge betydligt bättre joint bends och deformation zones än Gen 4.

Ett plus för Genesis är att den kan använda V4:as och M4:as Skin Textures, så det går bra att använda dom man redan har.

Victoria 5 kommer också att bygga på Genesis när den modellen kommer ut.

En liten varning vad gäller DAZ Studio 4 är att det har problem med Win 7 Professional. Efter omstart av datorn laddar inte programmet upp alls. Det står bara och maler på tills man avbryter processen.

Däremot funkar det alldeles utmärkt med Win 7 Home.   … å Vista och XP sp3.

Och när man får det att funka som det ska så är interfacet mycket bättre än Daz Studio 3     … tycker jag.

DAZ Studio 4

Cindy-
2011-09-20 21:48
0
MichaelE
2011-09-20 23:20
0

#1 kan bara hålla med. Jag gillade inte Daz3D Studio 3 då det inte  gick att göra så mycket med det så jag var mer förtjust i Poser - dock hade jag bara demo. Jag hade planer på att spara till det programmet tills Genesis dök upp.

Jag har standard versionen av Studio 4 som jag kommer långt med då jag renderar i andra program.

Det enda man måste göra är att köpa olika morphs för att kunna skapa mer - men är man platina medlem så blir det ju en slant billigare.Skrattande

Men det bästa av allt - bara fantasin kan stoppa möjligheterna till vilka varelser man kan skapa!

[JgraphNet]
2011-09-21 19:05
0

Angelina Jolie

Ett ytterst oredigerat och synnerligen hastigt gjort snabbjobb bara för att någorlunda visa vad man kan få fram enbart med hjälp av DAZ Studio 4 och den renderingsmotor som det har.

DavidG
2011-09-22 00:48
0

Intressant.
Jag kan absolut ingenting om 3D men har tuschat en del renderade bilar.
Därför är det intressant att veta "ytterst oredigerat" betyder nån kurva och lite klonande eller ingenting alls :P
Min erfarenhet är att renderade bilder är superdassiga innan man tuschar dem men så ser det ju inte ut att vara här, utan snarare ett ganska bra ljus :)

//D

[JgraphNet]
2011-09-22 11:01
0

Ytterst oredigerad betyder att ingenting alls har gjorts efter renderingen. Det här är bilden rakt ut från DAZ Studio och bara omsparad från Tiff till JPG.

Och det stämmer bra att 3D bilder oftast är kontrastlösa och saknar allmän "Ompf"…  Därför brukar PhS gå hand-i-hand med 3D progg.

Ljuset i den aktuella bilden är bara två Infinite Lights (ett slags riktat dagslus i Studio), huvudljus med softad skugga (Deep Shadow Map) till vänster och fyllnadsljus till höger. Inga Shaders har heller använts så texturerna är bara "standard".

Det här är alltså vad jag skulle se som en grunduppställning om jag skulle fortsätta jobba med bilden, men nu var det bara för att visa vad man kan trycka ut ur Studio 4 utan alltför häftig ansträngning.

Nu har jag inget större intresse själv av att hålla på med 3D och utveckla den biten. Jag ville bara snurra ett varv på hjulet i 3D-kategorin …

MichaelE
2011-09-22 12:44
0

Här kommer en till bild från mig på en varelse jag har skapat i programmet, en blandning mellan demon och en orch (finns med i TS-bilden).
Allt renderat i Daz3D Studio.