W.I.P Horse
Work in progress;; häst
Här i denna tråd tänkt jag visa hur det går med mitt projekt. Jag har lånat en Lineart från en snäll människa på DA och ska fylla i denna med färg.
Jag har aldrig varit bra på färger, skuggor, ljus och sådär. Hur allt hör ihop. det har jag fått lära mig efterhand genom att studera samma bild hur länge som helst. Letat efter färger med ögonen istället för hjärnan.
Den första bilden jag visar är mitt alla första försök till att färglägga en häst. Man ser att jag bara använt ljus och skuggor och inte gått så mycket efter själva hästen kanske. (jag tog med signaturen från den som gjort själva hästen)
De andra bilderna jag kommer visa är det jag gör nu, mitt andra försök.
Här mitt andra försök på en annan häst. **Tänk på att detta är andra gången i mitt liv jag gör det här,, så va lite försiktig med era kritiska ögon. ;)
**Hästens konturer kommer härifrån; http://browse.deviantart.com/?q=horses%20lineart&order=9&offset=24#/d3jb4cx
Jag är inte klar! Jag ska ta bort/göra om ansiktet. Fixa hovarna, manen och svansen, Även fixa tofsarna vid hovarna och arbeta mer med kroppen :)
Jag började igår så jag har väl arbetat ett par timmar redan och gjort om gjort bättre. xd
Vad glad jag blir!
Det känns som att du faktiskt lyssnade på mig i den förra tråden :D
Vår hjärna är så hårt tränad, ända sedan vi vad väldigt små, att tolka vad det är vi ser med hjälp av så lite information som möjligt att vi väldigt ofta missar alla små detaljer. Hjärnan väljer att se dem som lägre prioriterad information som bara registreras om det visar sig nödvändigt. - Om det visar sig vara intressant så får jag väl gå in på detaljer sen.
Eller, - Vad är det där som rör sig?, är nog ungefär hur en normalhjärna resonerar.
Däremot sparas det mesta av den här informationen långt långt in i minnet och jämförs då med alla andra bilder som finns där inne vilket leder till att ständigt träna upp hjärnan på att snabbt känna igen vad det är ögat ser.
Det är därför det är så svårt att skapa realistiska målningar, montage och retuscher. Hjärnan är tränad på att snabbt känna igen information och läsa av en situation. Det gör att ljus, skuggor, färger och detaljer blir så väldigt mycket viktigare och enda sättet att lära sig hur det verkligen ser ut är att studera just verkligheten.
Det kan vara väldigt svårt att säga exakt hur en nacke, ett hästskinn eller en gräsmatta ser ut men det är oftast lätt att säga när det är fel.
Nu till bilderna :)
Den första har du lyckats väldigt bra med.
Ett fint men ändå markerat ljus med skuggor på rätt ställen. Jag hade nog däremot valt att vända på ljussättningen så att ljuset träffar ansiktet istället. Det leder blicken mot ansiktet och ögonen (vilket är högprioriterad information för hjärnan). Just nu kommer jag på mig själv med att stirra på hästens rumpa :)
Jag tycker du har lyckats bra med manen och svansen. Bra färgvariation och bra djup. Kanske något smetigt mitt på svansen
Hästens basfärg är väldigt bra men lite variation även där skulle behövas.
Och kolla på hovarna. Det finns en bred highlight på dem och den ska du nog ljusa upp lite för att få lite bling i dem :)
Over all, mycket bra. Fortsätt så :)
Den andra har du inte hunnit komma riktigt lika långt på än men jag tycker det här är ett bra ställe i processen att utvärdera och ta kritik.
Den är oxå välgjord och grundljuset ser ganska bra ut.
Än en gång skulle jag vilja ha lite mer ljus i ansiktet. Den mörka skuggan på mulen känns inte riktigt bra men annars ser det ut som att det är dax att börja göra highlights och skuggor :)
Jobba även med att försöka skapa ett djup mellan benen och under magen på hästen.
Försöka att jobba in lite små färgvariationer för att det inte ska kännas för enhetligt i huden. Testa även med att lägga till lite lite brus. Det gör du enklast genom att skapa ett nytt lager som du fyller med en 50% grå färg. Välj Filter > Brus/Noise > Lägg till brus/Add noise. 0,5-3 px brukar fungera. Gör sedan gruset lite oskarpare genom att välja Filter > Oskärpa/Blur > Gaussisk oskärpa/Gaussian blur. 0,5-3px även här men det får inte bli för luddigt. Lägg sedan det lagret i blandningsläge Mjukt ljus/Soft light och justera opacitet efter smak.
Over all, bra jobbat. Lägger du ner dig lite så kommer det bli kanon! :)
//D
tack så jätte jätte jätte mycket för din kommentar!! sånna där hjälper väldigt väldigt mycket. Jag har gjort manen + svansen på den 'blåa' hästen igår efter jag lagt upp denna tråd. så jag kommer lägga in en ny bild strax.
Nu vet jag mer saker som jag ska fixa i bilden! så tack!! :D
Bilden blir också mycket bättre som helhet när alla fält är ifyllda, så det är en liten skillnad. men jag vet att jag måste arbeta mer med hela kroppen, det ska jag fixa idag. :))
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är det jag gjorde innan DavidG's kommentar. Innan jag såg hans kommentar :))
Jag har målat lite på hovarna, manen, svansen, mulen och hovskägget. :)
Jag har tänkt att göra om ögonen i en annan färg, och även gå till varje 'station' på hästen och arbeta mer med detaljer och sådär. :)
Det ser jättebra ut.
Om du nu fortsätter med de kommentarer jag hade så kommer det bli grymt.
Kom även ihåg att rensa bakgrunden från skräp. Det blöder ut färg på vissa ställen och runt nästan hela hästen ligger det en outline som är slarvigt utsuddad.
Bra jobbat :)
//D
#5 haha jo jag vet. Det som är utanför tar jag alltid sist, annars får man sitta och sudda hela tiden.
Tack så mycket !! :)
Det du kan göra är att lägga alla dina retusch- och justeringslager i en mapp ovanför bakgrundslagret. Lägg sen till en lagermask på mappen där hästen är vit och bakgrunden svart. Då kommer dina justeringar endast synas på hästen.
//D
#7 haha bra idé, får fixa det senare :)
det här har jag jobbat lite med idag på lektionen :) inte så mycket men det var det lilla jag hann med. :)
min fråga nu är om det ser bra ut runt musklerna.. är jag på rätt väg eller är jag ute och cyklar??
och de starka skuggorna jag algt på,, de känns inte helt rätt.. -.-'
Har du ljusat upp hela bilden bara eller vad gjorde du med den? ^^
ok jeez, det här var svårare än jag trodde. Jag såg att du ändrat på huvudet men när jag försöker ser det bara helt misslyckat ut… att få det som du gjort. Sen att ljusa upp den så som du gjorde…. jag fattar inte hur du gör !?
I andra tråden ljusade du upp min bild så där också, men ändå kan jag inte få det som du gjort det. så hur gör du !!??
haha :)
(såg också att du lagt till en blå nyans på rumpan…)
Jahaja :)) Då ska jag pröva det senare kväll :) Tack!!
jag känner att den snart är färdig. Nu har jag lagt till lite fler färger och jag har försökt fixahuvudet. men det blev som det blev. jag kan inte göra bättre för tillfället. Sen kommer jag ju färglägga fler hästar såklart. :)
det känns som om det inte finns så mycket mer att göra nu ^^
juste, jag har också ändrat på ögat lite :)
Jättebra! :D
Nu ser det mycket bättre ut nu men tro inte att vi är klara för det ;)
Du har ett bra djup och formkänsla som kompletteras med en skön färgskala.
Vet däremot inte helt om jag gillar det lila som ligger i huden. Jag tror att jag vill ha det mer mot grönt. Det känns konstigt att mellantonerna skulle byta till sin komplementfärg. Däremot gillar jag det i örat, det ger en skön kontrast :)
Som jag redan sagt så har du ett bra djup i bilden och det vill jag förstärka ännu mer. Det kommer bli så snyggt! :)
Titta på den versionen jag gjorde. Titta specifikt på nästippen, näsborren och munnen. Där ser du att jag förstärkt både högdager och skugga för att skapa ännu mer form. Nu är mitt förvisso slarvigt gjort men om du följer den typen av detaljer och ljusar/mörkar så kommer bilden att poppa till och bli tokläcker :)
Skulle även vilja se att du ljusar upp highlighten i ögat. Den ska vara det ljusaste området i bilden men nu är det lite grå.
Så kom igen nu!
Det här fixar du lätt :)
Just ja, det är fortfarande lite kladd runt omkring ;)
(färgkluttarna har jag inget emot, det är fint men kladdet runt linjerna)
//D
#16 haha tack! får väl försöka igen kväll då. Det är bra att när man jobbar att man ar någon annan som kollar. För andra personer ser ju saker jag inte ser. Speciellt när man stirrat sig blind på en bild :)
Då fixar jag det mot grönt istället. Fixar nosen igen.
kladdet ska bort, även mina färgkluttar. Sen. :)
Vi har ju pratat lite färgläggning här, så du kanske vill se nått jag gjort?
Kolla tråden Manipulation "I See You" av Cindy.
En bit ner har jag färglagt hennes svartvita version.
//D
det där var ju faktiskt riktigt bra! :o
:))
Vad förvånad du verkar ;)
#20 men jag tycker det är jätte svårt att färglägga svartvit så klart jag blir 'förvånad' när någon annan lyckas riktig bra ;) haha