Fy farao vad snygg!!
Du är så jäkla skicklig Jiger *I love it!!* 
Grymt fränt!
Och nu kommer den så efterlängtade frågan: "Hur gjorde du, berätta mer, var kommer "gubben" ifrån, varför fick han gröna lysande ögon…" osv, vi vill veta alla smaskiga "behind the layers" :)
Filuren passar klockrent nu till filmen jag halvsover till på 3an (Spiderman).

Är trött på gränsen till illamående just nu. Återkommer med mer info imorgon.
Nattis !

Väntar med spänning på mer info… jätte snyggt

Ingela: >>"Fy farao vad snygg!!<<
Om du menar "Den Grönögda Fenomen" så känner jag honom. Kan fixa hans tel nr … :) I övrigt suger jag i mig och tackar så mycket !
Alltså, vad det handlar om är att jag ville testa CS3:an lite och kolla hur det betedde sig med tunga filer, så originalbilden är gjord som A3:a i 300 dpi (runt ½ Gig). Sedan får vi skylla på Spiderman som gick på burken igår och som jag sett tillräckligt många gånger för att inte behöva se den igen. Men om Den Grönögda Fenomen är en superhjälte eller superskurk, eller bara ett offer för omständigheter - ja, säg det …
Åsså det därna "Hur gjorde du?" … öhhmm… (here we go again)..
Figuren i sig är en 3D-modell (Apollo Maximus av Anton Kiesel) som jag tog upp i Poser 7, morphade fram det "hunkiga" och justerade posen. Exporterade ut den som Wavefront OBJ och importerade till 3D Studio Max 5.1. Ingen textur pålaggd eftersom jag ville ha honom "radioaktiv", utan la bara en "gift-blå" färg på modellen. Fördubblade antalet polygoner (Mesh Smooth) för att få ett "mjukare", organiskt utseende på konturer och ytor, ljussatte med en enda Spotlight ovanför-och-snett-bakom och renderade ut bilden som 8-bitars Tiff med Alpha-kanal i Max egen Scanline-renderare i storlek som passade A3. Fenomen i bakgrunden visar hur stort modellen renderade ut som från början.
Över till Photoshop - gör ett nytt dokument i A3, öppnar Tiff-bilden, använder Alpha-kanalen för att frilägga "Fenomen" och drar över till nya dokumentet. Därifrån är resten alltså fixat i CS3:an. Grynigheten i Fenomens "hud", det volymetriska ljusschaktet, texten etc etc. Radioaktiva varningsskylten ritade jag upp som banor med Shapes och Ritstiftet och "grunge-ade" upp lite. Samma sak med Fenomens strålande ögon.
På det hela taget så fixade CS3:an att hantera den relativt stora filen acceptabelt bra. Kanske har Adobe lyckats med att hantera dom minnesläckor som har funnits i tidigare versioner. Det blev visserligen lite trögt på sluttampen pga alla filter, men som sagt - godkännt.
Men det här är alltså en WIP. Finns en del saker som jag vill fixa innan jag "släpper" den. Få se vad som händer med den längre fram.

Det är skickligt gjort detta. Gillar temat och skuggfiguren bakom med radiaktivitetsskylten. Ljus och skuggor/mörker interagerar perfekt i bilden tycker jag. Den invändning jag har är detgröna i ansiktet/ögonen. De ska nog vara lysande, men det blir för fyrkantigt. Vad händer om du laborerar med just det gröna…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Sphinx: Nå't i den här stilen kanske.. ? Jag var så jäkla trött i går kväll när jag väl hade fått ihop detta någorlunda, så jag orkade inte fortsätta. Blev därför att jag mest bara "markerade" effekten.

Men det här är heller inte på nå't sätt någon final version. Ska låta den ligga ett tag och se vad jag kommer på.

Tillåtet att va trött :) Testa att tona ut det gröna mer mot ändarna, så det inte blir så intensivt. Som det är nu fångas mycket av uppmärksamheten kring ögonen och tar lite udden av resten av bilden. Å andra sidan är det kanske vad du vill, att ögonen ska fångas…en smaksak iofs… Annars funkar det bättre än det fyrkantiga
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom