Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1333 ggr
Cindy-
0

Linsoskärpa / Lens Blur

Är det någon som kan tala om för mig hur ni bär er åt när ni använder Linsoskärpa / Lens Blur på en högupplöst bild!

Det funkar helt enkelt inte för mig alls. Jag väntar och väntar, men det blir aldrig färdigt. Och ibland när det tar för lång tid så stänger filtret ner sig självt. Men oftast avbryter jag själv eftersom jag inte orkar vänta.

På små bilder går det bra. Men jag jobbar aldrig med små bilder så för mig är filtret helt kass.

Är det bara jag som har det här problemet eller är det helt enkelt ett oanvändbart filter när man jobbar med stora bilder?

heliotropes
0

Jag har nog samma erfarenhet som dej..tyvärr.

Eva // medarbetare på Perser

[JgraphNet]
0

Testade precis Lens Blur/Linsoskärpa eftersom jag aldrig har använt det - vad jag vet …

Körde upp en 4720 x 3110 pixlar stor bild, 200 ppi och "en halv miljon" lager = 349 MB.

Det funkar gör det - men det går jä**igt segt !!!!! Tar rejält med tid på sig för att uppdatera alla justeringar.

Kör en 64-bitars i7:a med 12 Gig RAM.

Dessutom är Lens Blur precis lika angeläget att producera bandningar som Gaussian Blur i 8-bitars bilder, så det är ingen vinst där.

Skulle föreslå att du/ni använder Surface Blur/Ytoskärpa eller Smart Blur/Smart oskärpa om ni vill ha en annan oskärpa än klassiska Gaussian. Blir i och för sig en del bandningar även där, men det går att kamouflera med ett lätt Noise vilket också gör att gradationerna håller ihop bättre.

Fick just tillbaka två printar från Crimson i 50 x 70 cm där jag använt Noise på oskärpa och ska man kunna urskilja bandning i printen får man nästan trycka näsan mot pappret.

DavidG
0

Lens blur är ett väldigt krävande filter och väldigt segt. Däremot är det helt oslagbart om man vill ha "riktigt" oskärpa. Gaussisk oskärpa är långt från likt hur riktig optisk oskärpa ser ut så det fungerar tyvärr inte speciellt bra om man är ute efter verkligt resultat.

//D

Cindy-
0

Tack för era svar!!!

Faktum är att jag blir lite besviken på det här filtret.

pellepiano
0

Bättre att använda modernare filter som Bokeh från Alien Skin, eller Focal Point från One.com . De är mycket snabbare och har lite fler parametrar att fixa med. Focal Point har ibland problem med stora filer men beror nog mest på Photoshop som inte lämnar tillbaks ram-minne när man gjort några saker på rad.

Att försöka med vanliga blur-filter fungerar inte, då det inte går att simulera olika avstånds påverkan på ett snyggt sätt.

Topaz har ett nytt filter som är lite billigare men jag blev bara förvirrad av det,kan vara jag dock.

AndersT
0

Lens blur är det bästa filtret som PS har för att efterlikna oskärpan som du får i kameran. Fast det kan kräva en del rattande innan man får till rätt inställning till just sin bild. Googla så hittar du guider och jämförelser mellan PS och kamera. Sedan är det segt värre. Men det kanske går att planera in en fika ibland :)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

[JgraphNet]
1

FocalPoint 2 ser lovande ut, Pelle. Verkar inte vara så omöjligt att få skallen runt det heller om man fipplar med det ett tag.

Focal Point 2

Det är ju annars väldigt svårt att få den typen av uttonad oskärpa som man får från kort fokusering och/eller stor bländare och/eller längre brännvidd att se acceptabelt realistiskt ut med PsH-fake.

Tror jag ska testa demon … :)

>Cindy: Faktum är att jag blir lite besviken på det här filtret.<

Som med en hel del annat i Photoshop …  :)

pellepiano
0

Främst tycker jag Lens Blur saknar att ge kontroll för oskärpecirklarna, vid kontrastrika områden. Focal Points är öite plastiga meda de från Bokeh ger bättre kontrast. Det var vad jag tyckte när jag försökte avgöra vilken jag skulle köpa. Bokeh har å andra sidan egna former på oskärpecirklarna i form av hjärtan och så, och jag tror man ka göra egna ( prcidso som man kan göra genom att göra hål i objektivlocket med olika former.

Focal Point har också maskverktyg ( omän väldigt sega ) i form av pensel, så man kan finjustera.

Här två exempel fdär jag använt Focal Point.

http://www.lutzimages.com/studiobild?image_url=hannes_modern_crop_700.jpg

http://www.lutzimages.com/studiobild?image_url=natacha_800.jpg

[JgraphNet]
0

Ser onekligen väldigt bra ut. Mjuk och fin oskärpa som jag kunde ha svurit på var kamera-oskärpa om jag inte visste.

Men - >Focal Points är öite plastiga meda de från Bokeh ger bättre kontrast.<

Tack för "varningen" :) Ska nog ta och kika på Bokeh också. USD 200 är inte så blodigt mycket ändå för en bra plugg.

… och Cindy - ursäkta att vi snodde din tråd här… :)

Cindy-
0

haha nej Dick du ska inte be om ursäkt för något. Det är jättebra att jag får läsa era inlägg om det här ämnet. Tack för länkar och era tankar och råd. Det uppskattas väldigt mycket :)

Pelle, jag ska absolut kolla upp både foxal Points och Bokeh. :)

Tack alla ni som kommenterat och skrivit i den här tråden för att hjälpa till!

Dick!, sorry att jag inte hört av mig på ett tag…. det har varit fullt upp här. Men jag skriver snart! Skrattande

[JgraphNet]
0

Tror nog faktiskt att jag skulle välja Bokeh av dom två. Focal Point känns mer som om man har velat lite för mycket och inte riktigt fått ihop det …

>Cindy: "Dick!, sorry att jag inte hört av mig på ett tag…. det har varit fullt upp här."

Det är lungt, Cindy. Det har varit samma här och nu håller jag på att dirigera om det hela, så det tar ett tag innan det sätter sig…  :)