Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1660 ggr
Ariel61
0

Passa ihop två kartor

Jag vet inte om jag är på "rätt" iFokus, hoppas att det är OK.

Jag ska försöka lägga två kartor ovanpå varandra, i lager s.a.s. Det lär finnas specialprogram för att passa ihop de två lagerna, så att skalan blir densamma, typ referenspunkter för att jämka. Ofta är ju nån eller båda kartorna handritade.

Någon som har en idé var jag kan leta? Jag har prövat att googla men inte hittat rätt.

[JgraphNet]
0

Tja, det är klart att det går att göra med Photoshop, men det kan mycket väl vara så att det finns speciella program för att hantera just kartor och olika skalor.

Problemet är att kartorna måste skannas in först och är det stora kartor det handlar om så är det ytterligare ett problem i sig.

Det enda jag kan råda dig till rakt upp och ner är att försöka få någon som har både en bra skanner och Photoshop att hjälpa dig.

Möjligen - om det är stora kartor - kan någon som läser in och kopierar arkitekt- och byggnadsritningar hjälpa dig att skanna kartorna till ett lämpligt filformat.

Men sedan återstår att få den sammansatta kartan utprintad … :)

Ariel61
0

Tackar för svar! Kan skanna på jobbet och Photoshopa hemma.

Monky
0

Lärde mig kartritning när jag pluggade och då använde vi OCAD. Det öär finnas testversioner att ladda ner tror jag. Kolla på deras hemsida;

http://www.ocad.com/en/index.htm