Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 461 ggr
Adobe
2007-05-02 17:28
0

Problem CS3

Sitter med CS3 och en informativ DVD från Moderskeppet. När jag trycker på den lilla runda ikonen som ser ut som en halvt solbelyst måne, för att lägga till ett lager, så skall enligt Moderskeppet visas tex en nivåbild i det nya lagerfältet till höger, det som är markerat med blått. I mitt fall kommer samma halvbelysta måne upp istället.

Tror att jag missat någon form av grundinställning…?

Någon som kan hjälpa mig med vad jag skall göra för att få samma bild som Mattias Karlsson?

Bertil

IngelaS
2007-05-02 20:02
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar, ikonen du trycker på är väl "skapa nytt fyllningslager" om jag förstår dig rätt?

När du trycker på den får du upp en mängd val och väljer vad du ska ha, varpå det lägger sig som ett nytt lager ovanpå ditt aktiva. Vad menar du med att en halvbelyst måne kommer upp?

Enklast är om du tar en printscreen och lägger in så är det lättare att förstå vad du menar.

Mvh Ingela

Adobe
2007-05-02 21:31
0

Hej Ingela och tack för feeback !

Helt rätt så är det "skapa nytt fyllningslager"-knappen under där man ser de blåa fälten med fyllnadslagren markerade. Den runda knappen visas i det blåa fältet efter att jag gjort mina val. På DVD:n visas där ett litet diagram, som ser ut som ett histogram.

Det är det som är problemet, jag vill ha det mycket lilla diagrammet visat i det blåa fältet istället för det jag får den runda ikonen som ser lika dan ut som "skapa nytt fyllnadslager-knappen". Hur man printscreenar och lägger ut den här vet jag inte hur man gör.

Några pedagogiska egenskaper har jag aldrig begåvats med, enligt mina barn.

Önskar att du förstår ändå.

Bertil

IngelaS
2007-05-02 21:37
0

Hej Bertil!

Gör såhär:

På ditt tangentbord har du en knapp som heter printscreen (längst bort till höger ovanför siffertangenterna)

Ha photoshop öppet med problemet synligt och tryck på knappen printscreen.

Inne i ps väljer du arkiv/nytt - tryck ok och välj klistra in på den tomma ytan som kommit upp (CTRL + V)

Då får du en bild på ditt arbete i ps, spara för webben (jpg) sen kan du lägga in den här som bifogad fil så ser vi hur det ser ut.

Mvh Ingela

Adobe
2007-05-02 21:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utgår ifrån att du förstår att du är en tillgång och till glädje för oss nybörjare.

Har nu bifogat den bild som jag menar ger mig "fel" illustration. Till höger i det blåa fältet under "layer" och till vänster om den lillaa vita rutan ser du problemet. Här får herr Karlsson (Moderskeppet) en annan ikon än min.

Bertil

IngelaS
2007-05-02 22:19
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Bertil!

Tack, för de snälla orden *uppskattas*

Det är svårt för mig att veta varför det blir så eftersom jag själv sitter med CS2 men prova med att gå till pilen högst upp till höger på din lagerpalett och välj "palettalternativ" längst ner i fältet som dyker upp, bifogar exempelbild.

Jag tror faktiskt att det ska se ut så i CS3 för att tydligt visa att du har en lagermask där och kan ändra den om du vill.

Vet att andra härinne sitter med CS3 kanske någon kan komma med en bättre förklaring?

Mvh Ingela

GunnarE
2007-05-02 22:22
0

Jag la till i din rubrik att det är CS3 det gäller. då dyker nog någon som kör cs3 in här och hjälper dig

Adobe
2007-05-02 22:57
0

Jag testar och jobbar på det.

Vad jag saknar, är Miniatyrbild för lager.

Bertil

Petersen
2007-05-02 23:18
0

Öka tumnagelstorleken ett hack under "Palettalternativ" som Ingela pratar om i #5.

That will do the trick :)
(Japp, det är Stålmannen som tuggar glass)

http://bildredigering.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=73e4be07-c97b-451a-af22-d928fdd4261f&Filename=cs3.jpg

Jiger
2007-05-02 23:30
0
Adobe
2007-05-02 23:30
0

Tänk vad enkelt allting är. när man vet hur man skall göra.

GunnarE, tack för uppdatering av rubriken !

Petersen, tack för hjälpen, det fungerar nu !

Ingela, tack än en gång !

Har ingen glass, men livet leker ändå, hm…

Bertil