Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 533 ggr
MajaL
2011-11-01 13:26
0

Programmens avtal?

Jag har funderat på en sak. Vilka får lov att använda alla gratisprogramm på Internet för bildreddigering egentligen?

GIMP exempelvis och picnik.com. Ja det finns ju en hel uppsjö av olika programm.

För om man tänker på olika företag så brukar de så gott som alltid ha photoshop. jag har även tyckt att det var konstigt att vi aldrig fick lära oss GIMP i skolan utan det var just photoshop. Får skolor och andra verksamheter inte lov att använda gratisprogrammen?

Eller hur funkar det?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Alenzi]
2011-11-01 20:16
0

Jo visst får de det.
Att man inte lär ut gratisprogram till studenter, som kanske senare skall ut och starta eget, är i mina ögon totalt vansinnigt. Dock är det ju de kommersiella föregångarna som är totalt dominerande i industrin, så en anledning till att undervisa i dem är ju att man som utexaminerad kan göra någon nytta ifall man får jobb.

MajaL
2011-11-02 10:42
0

Då är det ju jättekonstigt. Tänkte först om det var så att man bara får använda gratisprogrammen för privat bruk.

Men är det inte så, så är det ju jättedåligt att man inte använder gratisprogrammen istället.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Alenzi]
2011-11-02 17:14
0

Eller i alla fall introducerar dem. Jag håller med. De flesta känner ju inte ens till deras existens.

MajaL
2011-11-02 17:59
0

Nej, precis.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Moa-16
2011-11-02 18:58
0

Dom använder väl PS för att det är bäst, helt enkelt.

DavidG
2011-11-03 09:15
0

Problemet med t ex GIMP är att det inte håller hela vägen i ett proffessionellt flöde. Man kan t ex inte hantera profiler på ett vettigt sätt vilket gör programmet att programmet blir oanvändbart. Jag tycker absolut att det är bra att man introducerar elever till gratis/billiga alternativ men jag skulle aldrig anställa någon som inte följer branschstandard. //D

MajaL
2011-11-03 10:14
0

#6 Den skillnaden kände jag inte till.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se