Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 2205 ggr
Chilli10
2011-10-30 22:20
0

Hundbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan hoppsan. Länge sen jag la upp något här, och då var det med en annan användare..

Skulle vilja ha lite kritik på bilderna. Vad kan jag göra bättre? Vad behövs det mer/mindre av? osv.

Har fotat i RAW, (Har precis börjat med det.) öppnat upp filen i Photoshop och justerat i Camera raw.

Chilli10
2011-10-30 22:21
0
Chilli10
2011-10-30 22:21
0
Chilli10
2011-10-30 22:22
0
Chilli10
2011-10-30 22:23
0

*Funderar på om det är tameronobjektivet som drar ner så pass kvaliten (skärpan mm).. Ska fota med orginalet nästa gång o se..* Nu är jag inte värsta mästerfotografen, men känns som att bilderna fått bättre orginal förut..

Chilli10
2011-11-01 21:42
0

Ingen som vill ge lite kritik?

[Koppsal]
2011-11-02 13:32
0

Jag är inte bra på dessa slags redigeringar.. men jag kan ju alltid säga vad jag tycker!

Jag tycker att #0 och #1 har lite för hård kontrast. speciellt i skuggorna bakom Chilli :) 

#1 har alldeles för hård kontrast så pröva att dra ner det lite.  Det vita partiet på Chilli är utfrätt och skuggorna är för hårda. Pröva att dra ner färgtonerna lite och sen öka kontrasten.. Bara för att få färgerna att smälta hop lite. 

Jag tycker att #2 är riktigt bra. Färgerna är jätte fina och jag får en jätte härlig höstkänsla från den :)

Sen tycke jag att #3 (originalet) inte behöver så mycket justeringar egentligen. Den är bra som den är :)

Men som sagt… jag är inte så bra på kritik. Det finns andra på detta forumet som har mer erfarenhet och vet hur det ska gå till på riktigt. men det var lite kort från mig i alla fall :)

Chilli10
2011-11-02 21:31
0

#6 Tack för dina tankar och idéer :)

Håller med om att hennes vita parti i #1 är lite "borta".. Men hur menar du med att dra ne färgtonerna? :P

[Koppsal]
2011-11-02 21:57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar en exempel bild från mig själv :)

Nu har jag Höjt mättnaden istället för att sänka den. Men bidleln visar budskapet jag vill få fram i alla fall!

Genom att dra ner mättnaden drar du ner färgtonerna. Alltså du gör bilden mer svartvit. På min exempelbild så ser orginalbidlen jätte tråkig ut men i själva verkat har den jätte stark färg. Men eftersom den är brevid en bild med mycket mättnad i så ser den rätt tråkig ut. Men i alla fall Pröva att dra ner mättnaden och öka kontrasten. Lek med dina bilder.. pröva att göra dem svartvita också! :)

Sen sätter du alla dina resultat brevid varandra och på det sättet kan du se vilka som ser bäst ut :)

Hoppas du fattar vad jag menar xD

Chilli10
2011-11-02 22:07
0

#8 Tack för beskrivningen :) Förstog typ direkt när jag öppnade den i ph :P Testade som du skrev, drog ner mättnaden o ökade kontrasten, men det blev ungefär samma angående hennes vita parti.

Minskade svärtan i bilden, så skuggan bakom inte blev lika mörk..

[Koppsal]
2011-11-02 22:38
0

#9 aah du, jag vet inte, Man får testa sig fram helt enkelt. Vill man vara riktigt avancerad kan man ju öka kontrasten mycket på vissa delar i bilden och lite på andra delar.. men jag vet inte om det kommer se snyggt ut "/

Det är en jättefin bild så pröva att dra upp kontrasten bara pyttelite :)

Rottismix
2011-11-05 00:05
1

Hej. Först, mkt. vacker hund Glad.

Personligen tycker jag att du lägger på för mkt. färg på dina bilder.

Det blir färgerna man ser, inte motivet/en. Speciellt reagerar jag på att du har bakgrunden lika färgrik som själva huvudmotivet.
Jobba lite med färgerna var för sig istället för att enbart höja mättnaden på alltihopa.
Nu har du ju en "gul" hund med "gul" bakgrund. Då kan det vara en idé att markera hunden (lassoverktyget o använd gärna 4 px mjukhet/ludd).
Gör sedan markeringen omvänd, sen kan du prova dig fram med färgerna i bakgrunden utan att bleka hunden.

Bild 2 o 3 tycker jag var bättre innan du hade gjort något. Skulle nog själv enbart ha höjt skärpan på dessa bilder.
Det utfrätta på hundens bröst kan ibland gå att få ner/få bättre med skuggor/högdagrar (shadows/highlights).

Som redan sagts, lek med dina bilder. Men glöm inte att leka med kopior inte originalet Cool .
Grejen med bildredigering är just att man kan gå in o peta i specifika, färger, detaljer. Inte enbart "smacka på" nå´t på hela bilden.

mvh

[Koppsal]
2011-11-05 10:20
0

#11 bra tips! :)