Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 1518 ggr
Ketang
2011-10-30 22:25
0

Panorama program?

Har ni något bra tips på gratis program jag kan ladda ner för att kunna sätta ihop flera bilder till en bild? Gärna på svenska och helst enkelt ;-)

Ketang
2011-11-02 17:04
0

Ingen som vet?

Monarchy
2011-11-04 20:38
0

GIMP är gratis, vet inte om det finns på svenska dock men om du har tur. Annars är ju photoshop oslagbart. Kan ju köpas genom en student för 80%rabatt eller ladda ner gratis..

Ketang
2011-11-04 22:23
0

Så det går att göra panorama bilder i ps och GIMP?

Monarchy
2011-11-04 22:50
0

photoshop är bildredigeringsprogrammet som alla proffersionella i världen använder.

GIMP har jag aldrig provat men lär gå att göra det då det inte är speciellt avancerat, eller behöver inte vara det åtminstone. Frågan vad du har för kvalite på bilderna.

Skulle antagligen kunna använda online photoeditor.

typ denna. http://pixlr.com/editor/

Ketang
2011-11-05 09:55
0

Jag har PS men är så dålig på det, hade inte en aning om att det gick att sätta ihop bilder annat än i olika lager i det Skäms

Ska kolla om jag kan hitta hur jag ska göra!

Monarchy
2011-11-05 14:10
0

prova att googla på engelska på google eller youtube "photoshop panorama" tex.

Ja men lager ska man ju använda, det är ju ett måste.

Sen använder man divserse verktyg för att få en jämn övergång mellan bilderna och sedan sparar du det båda i .psd (photoshop) för att kunna ändra efteråt och en .Jpeg .bmg eller .png för att få det till en vanlig bild.(utan lager etc)

pellepiano
2011-11-05 21:08
0

Photomerge heter funktionen i Photoshop som kan sätta ihop bilder automatiskt. Även bilder som är tagna lite hipp som happ bara det finns tillräckligt med överlappning. Photoshop CS5 har blivit väldigt bra på detta.

Däremot kan den inte sätta ihop start och ändpunkter på 360 graders panoraman. Då får man använda externa program, HUGIN tex är gratis och ytterst kompetent, ett riktigt panoramaprogram.

Går att göra egna snabbt i iPhone annars om man vill ha det gjort på en gång.

Ketang
2011-11-05 21:29
0

#7 Tack! Ska söka på Hugin!

iPhone… hm har en samsung, men det finns ett panorama program till den med. Fast då går det bara med bilder som man tar i mobilen.