Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 3617 ggr
bark
2007-05-01 20:06
0

Stjärnfilter?

När jag pysslade med analog fotografi hade jag ett stjärnfilter. Ett med åtta-uddiga stjärnor om jag minns rätt.

På en del bilder saknar jag tillgång till den här effekten (jag är för snål för att köpa en trave nya filter Penga mun ). Jag har hittat en del giuder för att göra en stjärneffekt på en ljuspunkt, men jag vill ha det i varierande grad för alla. Någon som vet hur jag fixar detta? Photoshop CS2.

NeoTech
2007-05-02 02:52
0

Pixla dina "stjärnor" och använd dig av olika grader av Gaussian blur och sätt opacity på lagret me din stjärna i.. Genom att mixtra med opacityn och olika mängder gaussian blur så kan du skapa hela nebulosor..

tips senare e att när du fått till en bunt med stjärnor så kommer dom troligen representera en hög med olika gråskalor, släng lite färg på dom med HUE/Saturation och colorera funktionen. Så kan du mixtra in lite blått, magenta och violett i de hela och få en riktig rymd effekt.. *överkurs* =)

mvh // Andreas

bark
2007-05-02 23:25
0

Jag tror inte riktigt att jag förstår svaret, jag misstänker att jag inte förklarat vad jag är ute efter tillräckligt bra. Jag vill ha fram något liknande den här bilden: Länk

emmaa
2007-05-02 23:39
0

Kolla in detta, om du lägger en av bilderna i ett eget lager och ställer in blandningsläget på linear dodge "försvinner" den svarta bakgrunden och du får en fin stjärna Skrattande Så kan du ändra storlek och opacitet hur du vill!

Petersen
2007-05-02 23:40
0

bark, har du en typisk bild du vill ha denna effekten på som du kan posta och låta mig testa?

AndersT
2007-05-03 17:13
0

Den sortens stjärneffekt går att åstadkomma genom att smalna av en mjuk rund pensel i vald storlek till 10-12 % och ställa den i olika vinklar. Finns också att ladda hem på www.effectlab.com.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
2007-05-05 03:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag antar att Bark vill ha en automatisk tillämpning så man inte behöver pilla med tusentals små stjärnor. Det går att ordna en variant av detta med vindfiltret ( här med endast 4 spetsar ). Gör en kopia av din bild ( lagerkopia ). Gör den svartvit och använd Levels ( Nivåer ) för att att få med bara highlightsen. Gör tre kopior av det lagret . Rotera två av dem 90 grader. Sen lägger du Vind>Höger på en ( 2x ) och Vind>vänster på den andra. Gör likadant med de två oroterade lagren ( 2x på alla så det blir lite mer effekt ). Rotera tillbaks lagren och sätt de tre översta till blandningsläge screen ( Raster ). Nu har det blivit "stjärnor" ( 4-uddiga ) av de ljusa områdena. Lägg ihop de fyra lagren till ett och testa sen olika lagerblandningar. ( tror jag kom ihåg alla stegen )Bifogad fil är lite överdriven. Om man gillar effekten gör man förslagsvis en action av processen då det blir så många steg.