Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 2574 ggr
IngelaS
2007-05-04 14:18
0

Utmaning - Friläggning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som vill får gärna deltaga i den här lilla utmaningen/diskussionen gällande friläggning.

Jag har lagt över två bilder på min server, den ena är Anna Olssons bild och den andra en stockbild. Barnet ska friläggas och läggas in i bakgrundsbilden:

http://www.bildredigering.se/ifokus/utmaning/

Jag vill se slutresultatet postas i den här tråden och jag vill även veta hur lång tid det tog för er att lyckas med uppgiften.

OBS! Detta är helt frivilligt och bara på skoj för att jag är nyfiken & intresserad av andras tekniker och arbetsflöden.

Om du har använt en plugin för friläggningen, skriv då gärna vilken.

Här är min bild som tog ca 15 min, jag har endast använt photoshops egna verktyg, inga plugin. Större bild som bifogad fil.

GunnarE
2007-05-04 15:27
0

Ska jag berätta en hemlighet?Skrattande  Jag vet hur länge Ingela har tränat på friläggning så bli inte rädda att lägga upp era alster.
Det är ingen tävling utan ett diskussionsforum om arbetsflöde och nya tips vid friläggningar, så posta på.

IngelaS
2007-05-04 16:00
0

Ja, friläggning är svårt och tar tid att lära sig, därför har jag lagt det här under avancerat.

Jag hoppas ni inte blir rädda för att försöka, jag vill gärna veta hur andra gör, jag har ingen aning om hur lång tid det tar för andra, ni gör i er egen takt, det är slutresultatet och tillvägagångssättet som är mest intressant.

Mvh Ingela

Jenya
2007-05-04 16:35
0

Okej, jag förstod inte riktigt skulle man bara lägga in barnet i bakgrunden? i så fall tog min ca 10 min. och jag använde bara photoshop cs2 inget annat.

När jag såg utmaningen så hoppades jag att benen skulle vara kvar på bebisen så man kunde sätta den i vattnet. annar blir det ju att man bara kan sätta den på ett vis.

säg gärna va ni tycker :)

IngelaS
2007-05-04 16:39
0

Hej!

Ja, du skulle bara lägga in barnet i bakgrunden, helt riktigt :)

Kanonbra friläggning, helt perfekt och snabbare än mig också, hur gick du tillväga?

Mvh Ingela

Jenya
2007-05-04 17:01
0

Jag använde magnetlasso runt barnet (ludd: 1px)
sedan klippte jag ut det och lade in det i ett nytt lager på bakgrunden, sedan tog jag suddigummet (hårdhet 61%) och
suddade försiktigt på kanterna som såg för vassa ut. 

Sedan använde jag smudgetool bara lite på håret som hänger lite i nacken för att det inte skulle vara för hårda kanter där. :)

Tror det var allt :)

IngelaS
2007-05-04 17:30
0

ok, vi gör på lite olika sätt, jag använder extrahera och jobbar sedan med lagermasker.

Vad har du kantkontrasten inställd på när du jobbar med magnetlassot?

Jenya
2007-05-04 17:47
0

#6 jag har den på 77%.

Kan du beskriva hur du gjorde mer stegvis?

mandymoo
2007-05-04 19:35
0

Det här var riktigt kul… hoppas sen att dom riktigt bra förklarar steg för steg i artiklar hur dom gör - gärna flera olika sätt att göra det på så man lär sig *Ler*

Även jag försökte… har ingen aning om hur länge min bild tog… för det började bara som lite tidsfördriv när jag väntade på att bli hämtad o sen fortsatte jag klart när jag nu kom hem… men kanske ca 30 min allt som allt…

IngelaS
2007-05-04 19:49
0

Kanonbra friläggning din också Mandymoo, berätta hur du gjort :)

#7 Först gör jag 2 kopior på lagret, gör friläggningen i extrahera (inte särskilt noga). Sedan ställer jag mig på det frilagda lagret, håller in CTRL och klickar så jag får en markering, går ner till det undre lagret och trycker på "lägg till lagermask" och voilá så har jag en lagermask bredvid lagret som jag kan justera med svart och vit pensel.

Innan jag börjar justera, släcker jag det frilagda lagret och lägger sedan in bakgrundsbilden under lagret med lagermask, då ser jag hela tiden vad jag gör. När jag är nöjd håller jag in CTRL så jag får fram markeringen igen, lägger på ludd och trycker CTRL +J så får jag en ny friläggning som lägger sig överst.

Blir det inte bra, (jag kanske måste lägga på mer ludd eller ta in pixlarna på markeringen), så är det bara att släcka det frilagda lagret, gå tillbaka till lagret med lagermask och göra ett nytt frilagt lager.

Inte så kortfattad beskrivning kanske…men så gjorde jag i alla fall :)

mandymoo
2007-05-04 20:06
0

Ja hur gjorde jag … är inte så avancerad som ni andra…

Jag markerade barnet så nära det jag skulle frilägga… kopierade o la in den på en mörk bakgrund i det här fallet… o sen suddade jag glatt *ler*… så nära som möjligt. 100% på allt…  sen tog jag o drog ner opacitet o flöde - idag vart det 38% o 27%.. där provar jag mig lite fram beror alltid lite på vilken bild jag jobbar med…

När jag då gjort det runt hela så kopierade jag barnet o la in den på den bakgrund jag skulle använda…. finjusterade lite med suddet på ställen som det såg lite hårt ut.

Sen drog jag ner opacitet o flöde mera och suddade på dom ställena där håret var lite tunnare o det skulle lysa igenom eller hur man ska säga..

Så här är det klippa ut o sudda som gäller ;) Så jag är så nyfiken på att lära mig andra metoder o gillade verkligen den här utmaningen.

oldflattop
2007-05-04 21:11
0

jag tyckte det verkade vettigt att markera bakgrunden med magic wand eftersom den nästan är enfärgad, finputsade sedan med pensel. Tog 13 min tror jag, blev inte särskilt bra men vi är ju här för att lära oss ! :)

IngelaS
2007-05-04 22:07
0

#11 du har missat lite på håret och sen har du en svag ljus kontur vid armarna men annars tyckte jag det var riktigt bra gjort på så kort tid, bara att träna på som sagt, friläggning är inte lätt :)

IngelaS
2007-05-04 22:15
0

Nu ska vi höja ribban lite tänkte jag Cool

Ligger två nya bilder på servern, den ena är Anna Olssons bild och den andra en stockbild:

http://www.bildredigering.se/ifokus/utmaning/

Pulkan med mamma & barn ska friläggas och sättas mitt på vägen som jag gjort med min bild nedan, kolla pälsmössan..gaahhh! (ingen förolämpning mot pälsmössor utan ett konstaterande att det är svårare att frilägga en pälsmössa än en toppluva :)

Har använt samma princip som första bilden, tidsmässigt ungefär detsamma, större bild som bifogad fil:

Petersen
2007-05-05 01:25
0

Du, inte garva åt pälsemyssen, en såndära köpte jag mig i Moskva faktiskt. sådeså. När det kröp neråt 25 minus var den inte längre "fånig" utan helt plötsligt en jäddra smart investering :)

Å nu ska jag testa frilägga lite, strax åter…

IngelaS
2007-05-05 01:30
0

Jag garvar inte åt pälsmössan, jag menar att det blir lite svårt att frilägga det området eftersom det är massa strån som sticker ut.

Är säker på att du är vrålsnygg i din pälsmössa Petersen  Oskyldig

Nu har jag förtydligat mig lite bättre i mitt tidigare inlägg så ingen ägare till pälsmössor tar illa vid sig (förutom Petersen då) Glad

Petersen
2007-05-05 01:57
0

MaskPro 4 plugin.

http://bildredigering.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=06012373-9fb9-48e5-b4c4-4bb53d9dceba&Filename=paelsemysse345.jpg

oldflattop
2007-05-05 02:28
0

nu använde jag russel killens grej med kanaler, blev rätt bra :) men tar ett tag, 25 min för mig

mandymoo
2007-05-05 03:16
0

jag fortsätter med mitt sudd, inga avancerade rutiner för mig ;) Tar lite tid men det gör mig inte så mycket. Och det visar ju att även om man inte behörskar alla små finesser så kan man fixa det mesta med få verktyg. Bara man har lite tålamod.
Är inte helt nöjd… men är nog lite fel tidpunkt på dygen att hålla på med piller göra…

IngelaS
2007-05-05 10:41
0

#17 ser jättebra ut, tyvärr tar ju russels teknik lång tid men har man ingen tidspress så funkar det ju :)

#18 visst kan man få det bra med enkla metoder också, det är tidskrävande och petigt dock, något som de flesta inte har tålamod med :) Det ser ut som om du har lite skarpa kanter på din friläggning, prova med att lägga på lite ludd när du har skapat din markering så får du nog bort det.

Petersen: Hur lång tid tog det med Maskpro?

IngelaS
2007-05-05 14:35
0

Sista och svåraste friläggningen, frilägga hår mot en vit bakgrund. Gaaahhh!! Glad

Körde min teknik igen, utan plugins, denna gång tog det ca 20 min.

http://www.bildredigering.se/ifokus/utmaning/710717_99191261.jpg

Ligger en ny bild på servern nu (stockbild), killen ska friläggas och läggas mot en vit bakgrund, som denna (större bild som bifogad fil):

mandymoo
2007-05-05 15:19
0

#19 *ler*.. lite skarpa kanter… det var snällt sagt *ler*

Oj vad kul en till bild… ska genast spara ner o ge mig i kast med mitt sudd ;)

Qvickie
2007-05-05 16:34
0

Vårat föslag gjort i photoshop 6.0 tror jag det heter.

oldflattop
2007-05-05 18:43
0

jag använde hue/saturation och ljsade upp det blå tills det nästan försvann sedan dodge tool, grundla med extract, 15min ungefär

GunnarE
2007-05-05 18:48
0

Mycket bra gjort oldflattopSkrattande