Logotyp
Vet inte riktigt i vilket forum jag skall placera detta inlägg i så ni får ursäkta om ni misstycker.
Jag skulle behöva lite hjälp med en logotyp som jag håller på att göra. Den skall vara till mitt UF-företag som jag driver tillsammans med några andra i min klass. Vi säljer hörlursladdsförkortare. Det är en liten dounut som man kan snurra sin sladd runt.
Mitt problem är med vår logotype. Jag har gjort den i photoshop och jag skulle vilja att "sladdarna" runt bokstäverna skulle ha lite slätare steck. Vet någon hur jag skall kunna lösa detta? Det är omöjligt att måla så pass rakt.
Om det är någon som har förslag på annan utformning av logotypen är detta också väldigt välkommet :)
-' Rebecca Johansson
Använd Illustrator för Grafisk som tex en Logotyp. Vektor grafik är mycket smidigare.
Sen rekommenderar jag "Pen Tool" hur som helst. Det krävs träning för att bemästra då det är riktigt klurigt då man aldrig använt det. Det du ska tänka på är.
Håll inte musknappen då du trycker för en ny punkt.
Blir kruvan jättekostig, snor sig som en 8 är det antagligen att du ska. "hålla inne ALT och klicka med musknappen på senaste punkt" då kan du svänga vidare hur du vill.
Använd så få punkter som möjligt då blir det mycket mjukare svängar .
Youtuba om ni inte förstår hur verktyget fungerar. Dock är det lättare med illustrator som sagt.
¤Rita upp med Pen tool. Banan som du vill att sladden ska vara. (Dela upp arbetet för varje del om du har som nu att sladden "uppdelad" alltså man ser inte hela sladden.)
¤Höger klicka sedan och välj "stroke subpath" och välj Pen eller brush tex. och tryck "okej". Tjockleken på sträcket eller sladden bestämt på hur storleken ni har på det verktyget ni väljer. (Gå in på brush tool och ändra storlek för för att ändra storleken det blir på sladden.
-----------
Det du ska tänka på då du designar i allmänhet även loggor är att frågesätta allt. Varför blått? vad förmedlar det? Varför Mist? vad förmedlar det?
Vad vill vi förmedla för känsla då dom läser, tittar på våran logga?
Hur kan vi forma våran logga för att öka dom kännslorna vi vill förmedla?
Dont over do it. Less is more.
--
Ser jag eran Logotyp förstår jag inte vad det är för produkt (måste inte göra det viserligen) men jag förstår inte vad den har för koppling till eran produkt förutom att den har sladdar runt sig.
Så fundera vidare på ett passande namn till eran produkt(form,färg)
Tycker jag personligen men jag har inte sett eran produkt åt andra sidan.
Hoppas jag inte var för svammlig!
Jag skulle vilja säga glöm sladdarna i typografin helt och hållet. Dom bryter upp kompositionen och skapar "förvirring". Försök komma på ett bättre sätt att få med sladd-donut:en - om ni måste.
Jag skulle nog också kerna (trycka ihop) avståndet mellan bokstäverna så att "ordet" blir mer koncentrerat.
En annan sak som bekymrar mig är teckenhöjden på "i" och "t" i relation till "M". Kanske jag som är petig, men dom borde linjera i överkant med "M". Ser lite mer proffsigt ut.
Bara mina 0,03 Euro värt av åsikter .. :)
PS: Du kan måla rakt i Photoshop också.
Välj en hård liten pensel - klicka på den punkt du vill att linjen ska börja - håll ner Alt/Opt-tangenten och klicka på den punkt du vill att linjen ska sluta.
Funkar med mjuka penslar också…
Gjorde en kardinal-miss där med måla rakt i PhS…
Det är Skift-tangenten som gäller - inte Alt/Opt.
Alt/Opt gör att man får upp Pipetten för provtagning av färg om man har Penslen vald.
#4 Fast om du funderar på eran logga så vad förmedlar den igentligen?
Mist och sladdar: dimma,svårt,klurigt, jobbigt, fult.
Ni fokuserar alltså på problemet i eran logga. Är det något i vill eller vill ni evt fokuera på lösningen ist?